Acord per a potenciar el transport de productes carnis per ferrocarril entre Catalunya i la resta d’Europa

Comparteix-ho amb els teus amics:

La Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de Territori i Sostenibilitat, CIMALSA i FGC, així com el Consell General de Cambres de Catalunya i els ports de Barcelona i Tarragona, participem com a socis catalans en el projecte europeu iFreightMED-DC, que s’inscriu dins del programa MED de cooperació transnacional de la Unió Europea. El projecte té com objectiu potenciar i crear nous serveis intermodals de transport de mercaderies per ferrocarril optimitzant l’ús de les infraestructures actuals i futures.

IF
Moment de la signatura del conveni al SIL. D’esquerra a dreta: Sr. Josep Maria Corominas, president d’INNOVACC, Sr. Enric Ticó, president de FGC, Sr. Manuel Gómez-Acosta, vicepresident de RAILGRUP, i Sr. Ignasi Gómez-Belinchón (gerent de RAILGRUP).

En el marc d’aquest projecte europeu, el Comitè de Rutes Ferroviàries de FGC vol identificar oportunitats per al transport de mercaderies d’alguns sectors estratègics a Catalunya, com la indústria química, l’automoció o la indústria càrnia -entre altres-. El projecte pretén facilitar una millor competitivitat del transport ferroviari de mercaderies, mitjançant la implementació de millors pràctiques i la realització de proves pilot en algunes rutes, com seria el cas Catalunya-Alemanya

Precisament, el dia 5 de juny de 2014 -en el marc del Saló Internacional de la Logística de Barcelona (SIL) durant l’Assemblea General de RAILGRUP- es va signar el conveni entre el clúster carni porcí INNOVACC, el clúster ferroviari RAILGRUP i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per desenvolupar un “Pla de desenvolupament del transport de mercaderies per ferrocarril entre Catalunya i altres indrets d’Europa adaptat a les necessitats del sector carni porcí català”. L’execució d’aquest Pla -incloses les proves pilot- es farà durant el segon semestre de 2014 i el primer semestre de 2015.

Anteriorment, INNOVACC havia encarregat un estudi preliminar a les Cambres de Comerç de Girona i de Barcelona, que varen realitzar els anys 2012 i 2013, per tal d’identificar el potencial d’ús del transport ferroviari a curt i mig termini en les seves exportacions cap al centre i l’est d’Europa, i per analitzar la competitivitat del transport intermodal respecte del transport per carretera. L’estudi defineix el potencial d’estalvi econòmic i també de temps, però estableix algunes limitacions, com ara les poques garanties de no trencar-se la cadena de fred en cap punt del recorregut. També s’hi remarca el poc interès que tenen les operadores ferroviàries per a oferir aquest servei de transport d’aliments o d’altres productes que requereixin de contenidors frigorífics.

El conveni signat entre FGC, RAILGRUP i INNOVACC preveu superar les limitacions detectades en l’estudi previ, per aconseguir que l’opció de transport intermodal carretera-tren sigui viable i suposi una oferta real per a les exportacions de la indústria càrnia catalana.