Aquesta setmana se celebren els 10 anys de l’obertura dels Túnels de Bracons

Comparteix-ho amb els teus amics:

Sis anys després d’haver-se’n començat les obres, el 3 d’abril de 2009 es va inaugurar oficialment els túnels de Bracons.

El tercer més llarg del Principat, després dels de Vielha i el Cadí i que uneix Osona i la Garrotxa. Les obres han tingut un cost de més de tres-cents milions d’euros. En la inauguració hi havia les màximes autoritats polítiques d’aquells moments, el president Josep Montilla, el conseller d’Obres Públiques Joaquim Nadal i representants de CiU.

Artur Mas, a les hores cap de l’oposició lamentava el retard amb què la infraestructura ha entrat en funcionament i va recordar que “si no l’hagués començat l’últim govern de Jordi Pujol, el tripartit no l’hauria començada mai”.

Els túnels de Bracons han sigut unes obres molt polèmiques amb forta oposició veïnal i plataformes ecologistes, aquell dia de la inauguració una quinzena de persones varen ocupar la nova via fen retardar l’obertura. Pels ecologistes, el túnel impactarà negativament el parc natural de la zona volcànica de la Garrotxa.

Els Túnels

Els Túnels de Bracons, de 19 quilòmetres de longitud, representa una millora substancial en la mobilitat en aquest àmbit alhora que ofereix noves possibilitats tant per al vehicle privat, com per al transport públic i de mercaderies. Així, potenciarà l’intercanvi entre les dues comarques, impulsarà la dinamització econòmica i social i afavorirà l’equilibri territorial.

La via permet escurçar en més de 10 quilòmetres el recorregut anterior entre Vic i Olot per la carretera de la Vola, així com reduir a la meitat el temps de recorregut, que ara serà d’uns 30 minuts. A més, millora el traçat i les prestacions respecte de l’itinerari anterior i afavoreix la seguretat i la comoditat en la conducció.

Les obres

Les obres del nou tram de l’eix Vic – Olot van començar el març de 2003 en el tram des de Torelló a la boca sud del túnel de Bracons. El 2004, la Generalitat va introduir millores en el projecte. El desembre de 2005 es van iniciar els treballs a la boca nord i el març de 2007 els del tram restant. El desembre de 2007 es va completar la perforació del túnel de Bracons.

La nova carretera dóna continuïtat als trams ja construïts entre Vic i Manlleu i Manlleu i Torelló, que sumen una longitud de prop de 9 quilòmetres. L’eix Vic – Olot quedarà completat amb les futures variants de les Preses i d’Olot.

La nova carretera

El traçat de la carretera s’inicia a l’altura del nucli de Torelló i finalitza a la variant de Sant Esteve d’en Bas. Té una longitud de 19 quilòmetres; 4,5 dels quals corresponen al túnel de Bracons. En el seu recorregut, comprèn els termes municipals de Torelló, Santa Maria de Corcó, Sant Pere de Torelló i la Vall d’en Bas.

El traçat de la nova carretera es caracteritza per comptar amb un bon nombre de túnels, a més del de Bracons, i de viaductes. En total, la via compta amb 10 túnels i sis viaductes, que sumen un total de 9 quilòmetres i, per tant, representen prop de la meitat de tot el recorregut.

La calçada està formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 2,5 metres. Atès que bona part del trajecte té pendents d’entre el 5 i el 6,5%, la carretera compta amb un carril addicional per a l’avançament de vehicles lents en una longitud total de 10,5 quilòmetres.

La carretera compta amb un enllaç inicial a Torelló, format per dues rotondes a banda i banda de la calçada unides per un pas superior; un semienllaç que connecta amb la carretera antiga de Sant Andreu de la Vola (que facilita els moviments des de i cap a Vic) i un enllaç final, format per la rotonda construïda amb la variant de Sant Esteve d’en Bas (C-63) i que connecta amb la C-152 (cap a les Preses i Olot).

Les obres també han comportat la formació d’una variant de 920 metres de longitud, que permet millorar la connectivitat de can Trona, al terme de la Vall d’en Bas, i els nuclis situats a l’entorn de la carretera.

Integració ambiental

En el disseny i execució de la nova carretera, cal destacar la voluntat que tenia la Generalitat de minimitzar-ne l’impacte visual i paisatgístic i afavorir la seva integració en l’entorn. En aquest sentit, cal assenyalar les millores que es van introduir al projecte inicialment previst, especialment en el tram entre el túnel de Bracons i Sant Esteve d’en Bas.

En el tram garrotxí, es van reduir els carrils de circulació –dels quatre carrils previstos a tres– i es va triplicar el traçat en túnels i viaducte, en passar dels 800 metres previstos als 2.400 finals. Així mateix, es va baixar la cota de sortida de la boca nord i es va desplaçar la sortida del túnel. Al tram d’Osona, es va abaixar la rasant de la carretera a la zona de Sant Andreu de la Vola per a disminuir l’impacte, fet que va comportar el perllongament del túnel artificial de la Vola.

En total, s’han executat uns 2 quilòmetres més de túnels i 500 metres més de viaductes en relació al projecte inicial.

D’altra banda, l’obra ha inclòs l’aplicació de mesures d’integració ambiental que han consistit, principalment, en: hidrosembres, plantacions d’espècies autòctones, passos de fauna, proteccions acústiques així com mesures antierosió de talussos, entre d’altres.

Millores de transport públic

L’obertura del túnel de Bracons suposava una oportunitat perquè el DPTOP implanti millores en les connexions amb transport públic entre les capitals de la Garrotxa i d’Osona i Barcelona. Així, es va posar en marxa els serveis directes entre Olot i Vic i entre Olot i Barcelona i nous serveis entre Olot i Barcelona amb parada a Vic, que complementen l’oferta existent que connecta les dues ciutats per l’AP-7.

L’objectiu era escurçar el temps del trajecte i oferir serveis de qualitat com a alternativa al transport privat en aquest corredor que aportin rapidesa i eficiència al transport públic. Els nous serveis, gestionats per l’empresa TEISA, SA, beneficiaran prop de 160.000 viatgers el primer any.

Limitacions trànsit camions

El Govern va preveure l’aplicació d’un seguit de mesures que limiten la circulació per la nova carretera, per tal de pal·liar l’efecte del trànsit de vehicles pesants per les actuals travesseres d’Olot i les Preses fins a la construcció de les futures variants i evitar el pas per l’eix de vehicles de mercaderies de llarg recorregut.

La principal mesura prevista consisteix en la restricció de la circulació als vehicles pesants de transport de mercaderies de més de 7.500 quilos de massa màxima autoritzada (MMA). Amb l’objectiu d’afavorir la mobilitat i l’activitat econòmica locals, aquesta limitació no s’aplicarà als vehicles que tinguin com a origen o destinació les comarques d’Osona o la Garrotxa.

Així mateix, quedaran exempts d’aquesta limitació aquells vehicles que transportin bestiar viu, llet crua o escombraries, amb o sense càrrega, aigua destinada al consum humà mitjançant cisternes mòbils o els que realitzin serveis de correus i de distribució de premsa diària. Finalment, es podran concedir autoritzacions en el cas de situacions especials, d’emergència, o de servei públic.

Info i foto: Generalitat de Catalunya

Comparteix-ho amb els teus amics: