Àudio: Els alcaldes opinen sobre la telefonia i els serveis d’internet de la Garrotxa

Comparteix-ho amb els teus amics:

Els alcaldes de la Garrotxa es queixen sobre la deficiència en els serveis d’adsl i cobertura mòbil que pateixen sovint en els seus municipis. En el món actual aquestes tecnologies són bàsiques per desenvolupar les activitats econòmiques i socials dels pobles, però gran part de la Garrotxa encara rep un servei de fa una dècada.

Argelaguer i la Vall de Llierca és un dels municipis i /o zones més afectada i ens fa arribar un comunicat on manifesta el seu malestar. Però són gairabé tots els pobles de la Garrotxa que el servei deficitari per part de la companyia de telefonia mòbil i adsl afestca el dia dia de les empreses i particulars.

Per altre banda, el Consell Comarcal de la Garrotxa, davant d’aquesta situació, ha tornat a reclamar als responsables de Telefònica una solució urgent. En aquests moments, la companyia ha informat al Consell Comarcal que està treballant en l’anàlisi i supervisió de les incidències per tal d’evitar que es tornin a repetir talls d’aquestes característiques. Avui s’ha tornat a restablir el servei i tècnics de Telefònica es troben a la zona per tal de determinar el motius d’aquests talls de subministrament i solucionar-los amb majors garanties. Els municipis de Sant Aniol, Les Planes d’Hostoles i Sant Feliu de Pallerols també han comunicat al Consell Comarcal la manca de cobertura que pateixen alguns sectors del seu territori. Els alcaldes d’aquestes localitats reclamen una millor cobertura mòbil i eliminar l’aïllament que pateixen determinades zones dels seus municipis. El Consell Comarcal no descarta, si el problema persisteix, portar el cas al Síndic de Greuges o a l’Oficina de Consum, com en altres llocs ja s’ha fet.

Argelaguer

L’ajuntament d’Argelaguer vol manifestar el seu malestar amb els continus talls del servei d’internet (ADSL) que telefònica subministra al municipi.

Ja són nombroses ocasions les vegades que el municipi resulta afectat per alguna avaria, en el servei d’internet. Concretament els dies 29 de gener, 23 de febrer i 9 de març totes elles amb una durada d’incidència de 48 hores aproximadament. L’última està afectant el municipi des d’ahir 13 de març i perjudica greument als habitants del municipi. L’afectació d’aquests talls va des de problemes al consultori de salut que no pot fer ni consultar analítiques a causa del fet que no pot accedir al programa informàtic, tampoc es pot demanar hora pel metge o consultes d’infermeria; totes les empreses del polígon que no poden treballar amb la seva activitat diària, els estudiants que han de presentar treballs, qüestionaris i s’han de traslladar a altres municipis per fer aquestes gestions, als particulars i petites empreses que treballa’n des de casa i que depenen directament d’aquest servei. També, dificultat el treball de gestió de l’ajuntament, ja que no pot tramitar, ni consultar, ni fer la tasca del dia a dia, fins i tot amb el tall de finals de gener l’ajuntament no va poder fer tots els pagaments de final de mes amb la problemàtica que això comporta.

Són molts els habitants que es posen en contacte amb l’ajuntament per saber que passa i l’única cosa que poden dir-los és que la companyia treballa en l’avaria.

Des del consistori aconsellem als ciutadans que notifiquen l’avaria a Telefònica. Aquesta tasca la podem resumir com a “acte heroic”, ja que parles amb el contestador automàtic i Telefònica posa totes les traves possibles per tal de no facilitar-lo. Per part de l’ajuntament també ho hem notificat als diferents contactes que tenim de l’empresa de l’empresa Telefònica, la resposta que reben tots és la de sempre “Hi ha una avaria general i ja hi estem treballant”.

Fa uns mesos Telefònica ens va donar un telèfon de contacte perquè els alcaldes poguessin fer les notificacions més àgils en cas d’avaria. Hi truquem cada vegada que es dóna el cas, la resposta és: Ara el passarem amb el responsable “casualment no hi és mai”, la següent resposta és: ja li trucarà de seguida. Encara esperem la trucada.

Ara ja s’està acabant la paciència i estem treballant conjuntament amb els quatre municipis de la Vall de Llierca (Argelaguer, Tortellà, Sant Jaume i Montagut), ja que aquests altres municipis també han patit algun d’aquest tall. El pas que fem és fer una queixa conjunta i mitjançant del CC de la Garrotxa i la DDGI, demanar una reunió amb els responsables de Telefònica on hi participin totes les parts per tal de trobar una solució al problema.

Santa Pau

El poble de Santa Pau en general està bé tant de cobertura de mòbil com internet, exceptuen la sala d’actes del Centre Cívic i algun punt en l’edifici de l’ajuntament.Però, hi ha algunes zones on no hi ha cobertura per a mòbils. Al barri de Can Blanc i zona de la Fageda, no hi ha internet o adsl. A la zona del volcà Santa Margarita, volcà Crostat, Can Xell, Ca la Guapa i part de la Fageda, és on hi ha més problemes tant en cobertura de mòbil com en adsl.

Els veïns i veïnes, s’han queixat de la situació en aquests serveis que viu el municipi, perquè la velocitat tant de pujada com de baixada és molt lenta, continuant tenint el mateix servei que gairebé fa una dècada, quan en aquests moments aquestes tecnologies han avançat molt. El que converteix en un problema real, en el moment de treballar tant en l’àmbit empresarial com pels estudiants.

L’alcalde de Santa Pau, s’ha reunit en Barcelona amb directius de la companyia de telefònica fa gairebé un any, i els va explicar el problema. El compromís adquirit va ser instal·lar una antena que puguis donar cobertura a la zona on hi ha més problemes, i instal·lar fibra òptica en la zona de Ca La Guapa i part de la Fageda. Fa dues setmanes segons ens va explicar Pep Companys, va veure treballant tècnics de telefònica per la instal·lació de la fibra òptica.

Tortellà

El servei al municipi per part de les companyies de telefonia és un problema real i total, la falta de cobertura

Tortellà té una mancança total de servei i de resposta per part de la companyia de telefonia. La qualitat del servei és molt deficient, els problemes de connexió són habituals sent un problema per l’industria i per la gent que treballa des de casa. Des de l’ajuntament han buscat solucions de manera individual i en col·lectiu a través del CC de la Garrotxa, i han mirat de trobar-se amb la gent de la companyia però fins ara no hi ha hagut resposta.

I l’altre problema també està en la cobertura de la telefonia mòbil, hi ha zones i interiors d’habitatges que no hi ha.

S’està intentat i buscant solucions bones per la cobertura mòbil i per l’adsl i l’alcalde ens explica que continuaran treballant per trobar-les, perquè volen tenir la mateixa qualitat en els serveis que té qualsevol ciutat.

Sant Feliu de Pallerols

Tant en cobertura de mòbil com en internet el servei en el municipi és deficient Ens explica l’alcalde, que la setmana passada van passar un dia sense cobertura de mòbil. Aquest problema afecta a tot el municipi. Empresaris li han arribat a demanar a l’alcalde, que des de l’ajuntament es parli amb Telefònica perquè puguin trobar una solució. L’alcalde demana a la companyia que hi hagi una mica més d’interès per part seva, ja que la falta de cobertura sol ser sovint.

La Vall de Bianya

Malgrat que en aquest municipi estan treballant en la instal·lació de la fibra òptica, estan mitjanament bé quant a cobertura d’adsl i telefonia mòbil. Els barris encara que van per antena estan coberts, són les zones de la Vall d’en Bac quines estan afectades per la mancança d’aquest tipus de servei.

Maià de Montcal
A aquest municipi la situació és desesperant perquè gairebé només entenen telefon analògic i constantment falla tallant la comunicació, el sistema actual també limita la instal·lació d’una nova centraleta de telefonia. El municipi no té ADSL, el servei d’internet ho subministra una empresa que treball amb un sistema molt lent. A més dintre del poble hi ha poca cobertura de telefonia mòbil per part de les companyies de telefonia mòbil.

L’alcalde de Maià s’ha dirigit a la companyia de Telefònica, però no hi ha hagut resposta.

Riudaure

La telefonia mòbil a aquest municipi té unes cobertures raonables. L’ADSL no arriba al municipi, els usuaris d’internet es connecten a través del servei que donen alguns proveïdors a través d’antena. Però, els veïns del poble demanen que arribi un servei més ràpid i menys car.

Castellfollit de la Roca

Malgrat que l’adsl està força bé, la cobertura en telefonia mòbil hi ha punts on no arriba el senyal. Castellfollit de la Roca, des de 2010 ja compta amb els accessos per passar la fibra òptica pel poble. L’alcalde manifesta que l’arribada de la fibra òptica al poble depen del treball que es faci en conjunt en altres municipis, ja que la instal·lació té un cost molt alt per un sol municipi. Des del CC de la Garrotxa s’ha parlat per fer un eix central de fibra òptica des de la Vall de Bianya fins a Besalú, perquè els pobles puguin anar agafen fibra.

Besalú

Aquest municipi també pateix una mancança de cobertura de telefonia mòbil, sobretot al vespre quan la gent es connecta més, la velocitat es redueix notablement. Lluís Guinó, ens explica que al sector turisme no afecte gaire, sinó que els principals afectats són els habitants dels pobles, un dels barris afectat és Can Ring. L’alcalde, opina que la problemàtica que hi ha de manca de cobertura és un problema comarcal i s’ha de plantejar d’estendre la fibra òptica a la comarca. També, Lluís Guinó proposa que Telefònica anomeni un interlocutor per la comarca perquè suman la seva a la queixa d’altres alcaldes, és difícil contactar amb Telefònica.

En una reunió que l’alcalde va tenir amb Telefònica la setmana passada, li van donar com a resposta que el servei deficitari que té el municipi és perquè fa falta altra antena.

La Vall d’en Bas

El municipi té diferents dificultats depenent de l’orografia, en alguns pobles hi ha més dificultats que en altres, per qüestions de repetidors i de la mateixa companyia, Telefònica. Empreses i particulars es veuen afectats per la mancança d’una bona cobertura. Lluís Amat, ha traslladat a la companyia queixes, però tot han estat excuses, i ja estan cansats i molestos per la falta d’interès per part de la companyia. I s’hi suma altres municipis a treballar en conjunt des del CC de la Garrotxa, perquè com a municipi individualment és molt difícil.

Sant Joan les Fonts

Aquest municipi ha tingut l’inciativa de demanar als ciutadans que els faci arribar les seves queixes dels problemes que hi tenen de cobertura o internet al municipi per fer un inventari i solucionar les mancances actuals.

Per Dulce Ariana Sànchez