Comença el judici per la mort d’una menor al Pèndol del Tibidabo el 2010

ACN La cistella on anaven els quatre adolescents de l'atracció accidentada el Pèndol del Tibidabo de Barcelona
Comparteix-ho amb els teus amics:

La Ciutat de la Justícia de Barcelona acollirà a partir d’aquest dilluns el judici per la mort d’una adolescent i les ferides de tres més en l’accident del Pèndol del parc d’atraccions del Tibidabo el juliol del 2010. El judici s’allargarà fins al març i va dirigit contra 13 tècnics i enginyers que haurien comès una “cadena d’errors” en el disseny, construcció, muntatge i manteniment de l’atracció. La fiscalia demana tres anys i mig de presó i quatre i mig d’inhabilitació per 12 dels acusats per un delicte d’homicidi imprudent i dos de lesions imprudents, a més d’un milió d’euros en indemnitzacions.

ACN La cistella on anaven els quatre adolescents de l'atracció accidentada el Pèndol del Tibidabo de Barcelona
ACN La cistella on anaven els quatre adolescents de l’atracció accidentada el Pèndol del Tibidabo de Barcelona

En síntesi, els errors van començar a Itàlia, cap al 2005, on l’empresa Far Fabbri va dissenyar i construir l’atracció amb uns materials menys resistents del que era necessari sense tenir en compte, segons alguns pèrits, l’oscil·lació de l’atracció sobre una base fixa i la càrrega i fatiga que havia de suportar. Fins aleshores l’empresa només havia construït l’atracció sobre bases mòbils, no pas fixes, i durant el disseny i construcció de l’atracció barcelonina, es van detectar problemes de subjecció en atraccions similars a França, Holanda i Grècia. L’amo de Fabbri, acusat, va demanar un informe extern que va acabar exigint la paralització de totes les atraccions en funcionament i proposava millores. Aquest informe no va ser comunicat als responsables del Tibidabo, que estaven pendents de rebre i inaugurar el Pèndol.

El contracte de compra, de 380.000 euros, incloïa una penalització de 7.000 euros per setmana de retard en l’entrega de l’aparell. El projecte d’urbanització i cimentació es va encarregar a Intec, les obres a Copisa i la consultoria externa a Atisae, els responsables dels quals estan acusats, a més de responsables del parc i del fabricant Fabbri. Un enginyer de Fabbri que va intervenir decisivament en el procés va morir el 2012.

Els retards es van començar a acumular i les exigències del parc al fabricant es van fer freqüents. Finalment, al juliol van arribar les primeres peces. El muntatge del Pèndol al parc també va tenir algunes mancances, com una defectuosa cimentació i la incorporació del morter de forma incorrecta, deixant alguns buits i un cert desnivell. L’ancoratge de l’atracció a la base de ciment, amb uns perns, també s’hauria fet malament, amb peces poc adequades pel pes i forces que havien de suportar. Tot això, a més, es va realitzar sense la supervisió directa dels tècnics de l’empresa consultora. L’agost del 2006 va entrar en funcionament.

Per últim, el manteniment i revisions de l’atracció durant els anys de funcionament tampoc van ser les més adequades, ja que, segons alguns informes, si s’haguessin fet de forma profunda haurien detectat esquerdes i altres defectes.

Avisos previs a l’accident

L’abril del 2010 el Pèndol va passar una revisió amb ultrasons que no va detectar cap problema, i el 9 de juny, un mes i poc abans de l’accident, l’atracció va superar una altra inspecció tècnica, per la qual cosa l’operari també està acusat.

El 15 de juliol, dos dies abans de l’accident, l’encarregat de l’atracció va avisar de sorolls trucant al sistema intern d’incidències. El mateix 17 de juliol, cap a les 3.25 de la tarda, també va avisar de sorolls estranys i poc habituals i que el pal oscil·lava més del normal. Es va tancar provisionalment l’atracció i un mecànic de l’empresa de manteniment va fer una revisió visual i auditiva, va fer una volta en buit i dues més amb passatge, donant el seu vistiplau per tornar-la a obrir sense problemes, al·legant que els sorolls eren causats per “la calor”.

Poques hores després, cap a les 7 de la tarda d’aquell dissabte, l’encarregada de l’atracció va escoltar un soroll molt fort i sec, soroll que es repetia cada cop que l’aparell feia una oscil·lació. També va veure com la base de l’atracció es movia molt al centre. Per això va decidir avisar al telèfon d’incidències, però durant la trucada el Pèndol va cedir, es va desprendre de la base i va caure a terra de cop, provocant la mort d’una nena de 14 anys i ferides greus a tres menors més, una de les quals ha quedat amb una discapacitat del 57%.

Per tot això, la jutgessa considera que s’hauria produït un delicte d’homicidi imprudent i tres delictes de lesions imprudents, que imputa a l’administrador i l’enginyer de Fabbri, actualment en fallida, al cap de seguretat del parc, els dos enginyers d’Intec que van dissenyar la urbanització i cimentació de la zona, els tres caps d’obra de Copisa, tres enginyers de l’auditora industrial Atisae, el tècnic de manteniment de Spie i un responsable de l’empresa d’enginyeria que va validar el projecte.

Aquest dilluns se celebrarà la primera sessió del judici a l’auditori de la Ciutat de la Justícia, a causa del gran número d’acusats i de parts personades, com les empreses, el parc d’atraccions, l’Ajuntament de Barcelona i les asseguradores. Després el judici se suspendrà fins el 2 de febrer, quan es reprendrà amb l’interrogatori dels acusats. Les següents setmanes declararan nombrosos testimonis, entre els que destaquen una de les menors ferides i diversos operaris del parc, es presentaran els informes pericials i s’acabarà amb les conclusions el 6 de març.