Creen el segell ‘Girona Excel·lent’ per distingir productes de qualitat i ajudar-los a promocionar-se

TAPIA, TANIA - ACN · ID 107622/890257 La presentació del segell de qualitat 'Girona Excel·lent' s'ha fet al Celler de Can Roca, amb presència de cuiners i responsables dels projecte.
Comparteix-ho amb els teus amics:

Donar valor als productes gironins de qualitat. Aquest és l’objectiu que hi ha darrera del segell ‘Girona Execel·lent’, impulsat per la Diputació de Girona en col·laboració amb la Cambra de Comerç, el Patronat de Turisme i el Departament d’Agricultura. Un jurat format per cuiners i crítics gastronòmics escollirà entre 25 i 30 productes que tinguin uns estàndards de qualitat i els guanyadors s’inclouran en una guia que veurà la llum a principis del 2015. La Cambra ajudarà aquestes empreses a fer el salt a l’exportació. La guia es complementa amb entrevistes als 16 xefs amb estrella Michelin de les comarques gironines on recomanaran productes més locals que fan servir a les seves cuines.

TAPIA, TANIA - ACN · ID 107622/890257 La presentació del segell de qualitat 'Girona Excel·lent' s'ha fet al Celler de Can Roca, amb presència de cuiners i responsables dels projecte.
TAPIA, TANIA – ACN
La presentació del segell de qualitat ‘Girona Excel·lent’ s’ha fet al Celler de Can Roca, amb presència de cuiners i responsables dels projecte.

El nou segell de qualitat s’ha presentat aquest dijous al Celler de Can Roca i té l’objectiu de posar en valor els productes elaborats a Girona. El projecte té diverses vessants i es concreta amb un concurs i una guia, que s’anirà renovant any a any.

Per a aquesta primera edició, s’han escollit vuit sectors que poden optar al reconeixement del segell: foie, fesols de Santa Pau, arròs de Pals, Poma de Girona, galetes, anxoves de l’Escala, Vi i Oli de la D.O Empordà. Aquells que elaboren algun d’aquests productes poden presentar-se al concurs per obtenir aquesta certificació de qualitat, sempre i quan compleixin els requisits marcats a les bases. Entre d’altres es demana que puguin garantir una producció mínima -ja que la idea és ajudar els productors a exportar i promocionar-se- i també que l’elaboració sigui 100% gironina. A més, als vins se’ls requereix que vagin sempre tapats amb suro.

A partir de finals de juny, els productors ja poden presentar els seus productes i un jurat tècnic -format per cuiners amb estrella Michelin i crítics gastronòmics- serà l’encarregat a partir de la tardor d’escollir els millors productes. Es calcula que en aquesta primera edició, es podrien distingir entre 25 i 30 productes que podran lluir el distintiu de ‘Girona Excel·lent’ a la seva etiqueta.

Els productes seleccionats aconseguiran que el Patronat de Turisme de Girona en faci difusió als actes on vagi (tant nacionals com internacionals) i també es redactarà un pla d’acció per promoure els productes. La Cambra de Comerç posarà a la seva disposició les eines per fer el salt a l’estranger i exportar. Segons ha posat de manifest el president de la cambra, Domènec Espadalé, el 41% de les exportacions gironines són de productes agroalimentaris. Els premis per als productes distingits es donaran al gener del 2015 a un acte que es farà a Girona.

Una guia amb dues parts

El projecte de ‘Girona Excel·lent’ es concreta amb una guia que inclourà una fitxa detallada explicant l’origen de cada producte distingit, on trobar-lo i com contactar amb els productors. Com que no tots els productors poden optar a aquests premis (els petits o els que elaboren productes de caducitat curta ho tenen complicat perquè no tenen una producció elevada), els impulsors de la iniciativa han afegit una segona part a la guia.

La idea la va tenir el sommelier del Celler de Can Roca, Josep Roca, que volia donar veu als petits productors que no podien aspirar a obtenir el segell perquè no tenen capacitat per exportar o posicionar-se internacionalment, entre d’altres. Per això, la guia inclourà entrevistes als setze cuiners amb estrella Michelin de les comarques gironines on explicaran aquells productes de proximitat que compren per als seus plats, aquells que mengen a casa o aquells productors de proximitat als qui fan confiança.

D’aquesta manera, tots aquells productes artesans, de producció molt limitada, de caducitat curta, molt arrelats al territori i que hagin quedat fora de les bases del concurs tindran també el seu reconeixement. “Es tracta d’explicar els llocs preferits dels cuiners, els productes més estimats que ajudin a algú que no és d’aquí a conèixer què som, on som i què tenim a casa”, ha explicat Josep Roca.

Segons un dels crítics implicats en el projecte, Salvador Garcia Arbós, aquesta part de la guia està pensada més per als viatgers que vénen a Girona i busquen trobar llocs autèntics, on petits productors els mostrin els procés més genuí. “Hem de vendre il·lusions i per atraure gent ens hem de fixar en allò ultralocal”, ha reivindicat el crític gastronòmic, que considera que la guia també serveix per vincular cultura a agricultura.

“Ens hem adonat que per arribar lluny hem de mirar a prop, a casa, i vendre que tenim una regió excel·lent”, ha reivindicat també l’alcalde de Girona, que creu que la marca ‘Girona’ ha d’anar lligada sempre amb el valor de l’excel·lència. Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona -de qui va néixer la idea del segell- ha destacat que la distinció posa “la primera pedra” per ajudar a donar més valor a la marca Girona i als productes del territori.