Descobreix si ets una persona de risc de tenir COVID-19

Comparteix-ho amb els teus amics:

En la situació actual, 1 de cada 4 persones a Catalunya està en risc alt o molt alt de patir conseqüències greus per la COVID-19, cosa que es tradueix en més d’1.850.000 persones, de les quals 1 de cada 5 té entre 45 i 65 anys.

I és que, segons l’evidència acumulada, hi ha determinades condicions que afavoreixen que la infecció per COVID-19 pugui tenir conseqüències greus (hospitalitzacions, cures intensives i fins i tot defuncions), com ara:

  • Tenir 65 anys o més.
  • Patir diabetis, hipertensió, obesitat mòrbida o alguna malaltia crònica, com ara malaltia cardiovascular, malaltia hepàtica crònica, malaltia pulmonar crònica, malaltia renal crònica, malaltia neurològica o neuromuscular crònica, immunodeficiència congènita o adquirida (incloent-hi el VIH), o càncer.
  • Estar embarassada també és una condició d’especial consideració.

Si presenteu alguna d’aquestes condicions, podeu seguir algunes recomanacions específiques per tal de prevenir la COVID-19 i mantenir el millor estat de salut possible.

Tenint en compte que vosaltres o algú del vostre entorn també podeu ser persones de risc, no us arrisqueu.

Preveniu la COVID-19

Si teniu alguna condició de risc:

  • Renteu-vos les mans sovint amb aigua i sabó i, si això no és possible, amb solucions hidroalcohòliques. No us toqueu el nas, la boca o els ulls amb les mans brutes.
  • Eviteu llocs concorreguts on no pugueu mantenir la distància de seguretat. Demaneu a algú de confiança que us compri les coses que necessiteu (menjar, medicació, etc.) i que us les porti a casa i les deixi al replà.
  • Manteniu la distància física respecte d’altres persones i limiteu l’activitat social.
  • Reduïu l’estada a espais públics que no siguin a l’aire lliure.
  • Ventileu el domicili i renoveu l’aire, sobretot si heu tingut alguna visita.
  • Ajusteu-vos bé la mascareta, canvieu-la quan estigui usada i toqueu-la només per les cintes.
  • Els guants, fora de casa, no us protegeixen adequadament: és difícil que us els tragueu sense contaminar-vos les mans.

Si conviviu o cuideu alguna persona de risc:

  • Sigueu conscients del risc de contagi de cada activitat que dueu a terme. Exposeu-vos el mínim possible per protegir l’altra persona.
  • Limiteu l’activitat social i no feu activitats sense respectar les mesures de protecció.
  • Prioritzeu activitats a l’aire lliure i amb el vostre grup estable de convivència.

Cuideu el vostre estat d’ànim

La pandèmia ens ha obligat a canviar d’hàbits i això pot ser força complicat. Com podem fer que aquests ajustos ens afectin menys?

  • Conegueu el vostre estat emocional mitjançant l’aplicació mòbil GestioEmocional.cat. Aquesta app proporciona un seguit de preguntes que us ajudaran a millorar el vostre estat d’ànim i, en el cas que fos necessari, se us facilitarà l’atenció amb un professional. Demaneu ajuda per instal·lar-la, si la necessiteu.
  • Feu activitat física adaptada a les vostres possibilitats. És suficient amb 30 minuts d’activitat física moderada i que us agradi cinc dies a la setmana, o la suma d’aquests 150 minuts distribuïts durant la setmana. Sumeu estones actives de 10 minuts distribuïdes durant el dia.
  • Manteniu la ment desperta. Descobriu noves aficions, llegiu, poseu la ment a prova amb activitats diferents, sortiu a passejar.
  • Informeu-vos, però amb mesura. Procureu no passar massa hores davant la TV i canvieu de canal si noteu que les notícies negatives augmenten el vostre estrès o angoixa. Si busqueu informació, opteu per fonts oficials, i desconfieu de les notícies que es difonen per les xarxes socials.
  • Sigueu actius també a casa. Moveu-vos almenys cada 2 hores: camineu per casa o feu algun tipus d’exercici físic senzill. Busqueu activitats que podeu fer en moviment (com les trucades telefòniques).
  • Manteniu una bona higiene personal i de la llar. Això us ajuda a estructurar el dia i a sentir-vos bé.
  • Dormiu les hores necessàries i respecteu una rutina cada dia: tenir horaris ajuda a organitzar-se i a sentir-se millor.
  • Si en teniu possibilitat, intenteu prendre el sol (pot ser des de la finestra o el balcó) cada dia una estona.

Seguiu una alimentació saludable

L’alimentació és molt important. Ha de ser completa, variada i adequada als vostres gustos i necessitats.

  • Prioritzeu els productes frescos, integrals i de temporada, i consumiu-ne menys de processats o precuinats.
  • Hidrateu-vos bé bevent aigua (millor de l’aixeta) sovint, respectant la sensació de set i la temperatura de l’entorn.
  • Gaudiu del menjar a taula: dediqueu-hi temps i mastegueu a poc a poc.
  • Vigileu la mida de les racions: la sensació de gana a l’inici de l’ àpat pot fer que les racions siguin més grans del necessari. Millor posar-se una mica menys i repetir si encara queda gana.
  • Si necessiteu suport, planifiqueu els àpats i feu una llista de la compra setmanal per a la persona que us l’hagi de portar a casa.

Manteniu el contacte social

Les noves tecnologies, com ara el telèfon mòbil o l’ordinador connectats a Internet, són una bona opció que tenim a l’abast per mantenir-nos connectats amb els altres.. Sobretot, és molt important que demaneu ajuda si la necessiteu.

  • Informeu sovint sobre el vostre estat de salut i emocional els familiars o les amistats.
  • Si voleu veure les vostres persones estimades, millor que ho feu a l’aire lliure, mantenint la distància de seguretat (uns 2 metres) i amb mascareta (vosaltres i les altres persones).
  • Si rebeu visites, no us descuideu d’aquestes mesures i de ventilar bé la casa (durant i després de la visita).

Què heu de vigilar?

  • Si apareixen signes i símptomes de descompensació de la malaltia crònica o nous problemes de salut com febre, tos, sensació d’ofec o altres símptomes de la COVID-19, contacteu amb els vostres professionals sanitaris, truqueu directament al 112 o al 061 Salut Respon, o bé feu una eConsulta a través de La Meva Salut (si no la teniu, us podeu donar d’alta mitjançant el formulari en línia).
  • Són útils els serveis de suport i cura com els de la telealarma i teleassistència, especialment en el cas de persones incloses al Programa d’atenció domiciliària. Demaneu-ne informació als professionals de treball social del vostre centre d’atenció primària o de l’ajuntament.
  • Preneu la medicació habitualque teniu indicada.
  • Seguiu les recomanacions de monitoratge de constants (pes, tensió arterial, freqüència cardíaca, pulsioxímetre, glucosa, etc.) establertes pels vostres professionals sanitaris.
  • Respecteu les indicacions del vostre professional sanitari de referència pel que fa a les consultes de revisió i/o seguiment habituals.
  • Recordeu que els centres d’atenció primària i els hospitals són llocs segursamb circuits separats per als casos de COVID-19.

Info: Dep. Salut