El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa prefereix una variant d’un carril per cada sentit

Comparteix-ho amb els teus amics:

El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa prefereix una variant d’un carril per cada sentit

Aquests darrers dies la Junta de Protecció del Parc Natural de la Zona Volcànica a elaborat un informe en la que aconsellen realitzar una variant d’Olot on els trams exteriors siguin d’un carril per sentit, mentre a l’interior dels túnels podrien ser com ja estan previstos en el projecte, de dos carrils per sentit.

Aquest informe és només consultiu, però no vinculant, Alhora que s’apropa molt a les propostes de l’ajuntament de la Vall d’en Bas respecte a la variant.

Fil de Twitter de Josep Maria Mallarach, membre científic de la Junta de Protecció del Parc Natural Zona Volcànica Garrotxa, per entendre millor l’actual situació.

  • Els dos Estudis Informatius (avantprojectes per entendre’ns) de les anomenades variants d’Olot i de Les Preses (C-37 Vic-Olot) comparteixen antecedents molt complexes, que han donat lloc a propostes molt controvertides amb el Parc i els ajuntaments, al llarg de +20 anys
  • Inevitablement, aquesta nova via ha de creuar – la Plana d’en Bas (geozona amb alt valor geològic, agrari i paisatgístic) i Parc Natural Zona Volcànica #Garrotxa. No hi ha ‘alternatives bones’ per al patrimoni natural- paisatge, cal triar les de menors impactes negatius
  • L’informe aprovat per a l’EI de l’alternativa 2 de la ‘variant d’Olot’ considera que no és acceptable pel Parc Natural, i que l’EIA infravalora els impactes. Per això, proposa 21 Modificacions (substancials) i 28 Consideracions addicionals per reduir impactes negatius
  • Les Modificacions més importants proposades per la Junta del Parc són canviar la secció d’autovia (2+2) a la de variant simple (1+1), l’enllaç Olot-Nord a nivell i amb radi menor, desplaçar l’enllaç Olot-Oest i canvi de la interconnexió urbana, allargar un fals túnel, etc
  • L’informe aprovat per a l’EI de la variant de Les Preses (que afecta -i molt- el municipi de Vall d’en Bas) també diu que l’EIA infravalora els impactes, i proposa 12 Modificacions + 27 Consideracions addicionals per reduir-ne els impactes naturals i paisatgístics
  • Les Modificacions més importants proposades a l’alternativa 2 (que té secció 1+1) són: allargar el viaducte sobre el Fluvià, desplaçar l’enllaç N de Les Preses, substituir la rotonda a nivell, canviar el traçat de la connexió a C-152, etc.
  • En tos dos informes vaig proposar ampliar les Mesures Compensatòries i va ser acceptat. En la variant d’Olot, centrades a la Reserva Natural Volcà la Garrinada (la més agredida del Parc) i en la variant de Les Preses, ampliant la restauració d’aiguamoixos a Codella
  • Vaig remarcar que tots dos #EIA eren inadmissibles, i que si hagués existit millor coordinació administrativa (l’equip gestor del Parc és dins de @territoricat) no s’haurien arribat a presentar uns avantprojectes viaris que demanen tantes modificacions i tant importants.
  • En acabar vaig tornar a formular el prec que els acords adoptats per la Junta de Protecció Zona Volcànica #Garrotxa es fessin públics (com ho fa la Junta del Parc Natural Capçaleres del Ter i Freser). Fa molts d’anys que demanem +transparència a @parcscat
  • El debat de sengles informes va ser llarg i constructiu. Tothom hi va dir la seva. Es va assolir el consens, cosa que varem celebrar, alhora que felicitàvem la qualitat dels informes preparats pels tècnics del Parc. Ara cal confiar que @territoricat els tingui en compte.
  • Els informes de la Junta de Protecció del Parc Natural ZV #Garrotxa crec -honestament- que eren els millors possibles, atentent tots els factors en joc. I es van assolir per consens, cosa que els dóna més valor. Confiem que @territoricat els respecti.

Josep Maria Mallarach @jm_mallarach