El port de Palamós mou un 18% menys de mercaderies durant el 2014 per la baixada de demanda de ciment

PORTS DE LA GENERALITAT Entre les mercaderies que més es van moure al port de Palamós durant el 2014 hi ha la pasta de paper; a la imatge, un moment de la descàrrega d'un vaixell que en transportava la setmana passada
Comparteix-ho amb els teus amics:

El port de Palamós va moure un 18% menys de mercaderies durant el 2014 per la baixada de demanda de ciment. De fet, s’ha perdut el tràfic d’aquest material de construcció. Per contra, però, Palamós n’ha guanyat de nous (com marro de cafè o farratge granulat). En total, el 2014 van passar pel moll 213.467 tones de mercaderies, de les quals gairebé la meitat (43,6%) es van exportar a Europa. De tot allò que es va moure, destaquen dos productes: la pasta de paper i la biomassa (que concentren el 75% del tràfic global). Ports de la Generalitat admet que Palamós “ha de créixer per poder ser més competitiu” i subratlla la necessitat de disposar d’un punt d’inspecció per a productes destinats al consum humà.

PORTS DE LA GENERALITAT Entre les mercaderies que més es van moure al port de Palamós durant el 2014 hi ha la pasta de paper; a la imatge, un moment de la descàrrega d'un vaixell que en transportava la setmana passada
PORTS DE LA GENERALITAT Entre les mercaderies que més es van moure al port de Palamós durant el 2014 hi ha la pasta de paper; a la imatge, un moment de la descàrrega d’un vaixell que en transportava la setmana passada

La crisi econòmica i la baixada de la construcció han passat factura a les mercaderies que mou el port de Palamós. La infraestructura ha perdut el tràfic de ciment i, tot i que n’ha guanyat d’altres, això no ha estat suficient per mitigar la caiguda del primer.

En total, l’enclavament del Baix Empordà, especialitzat en càrrega general, ha rebut 213.467 tones de mercaderies durant el 2014. Aquest global inclou tant importació com exportació i, comparativament amb el 2013, representa una davallada del 17,9%.

Si es miren les mercaderies per tipologia, n’hi ha dues que destaquen -i molt- per sobre de les altres: la pasta de paper i la biomassa forestal. De fet, al llarg de l’any passat, tres de cada quatre tones que es van carregar o descarregar d’un vaixell corresponien a un d’aquests dos productes.

En concret, durant el 2014, el port de Palamós va moure 80.178 tones de pasta de paper (un 37,6% del global) i 79.250 de biomassa forestal (37,1%). La resta de carregaments que van arribar o sortir del moll ja van tenir percentatges molt més baixos.

Els minerals com la barita i l’escòria van suposar un 9,6% i un 7,2% del total (20.546 i 15.372 tones); el marro de cafè, un 4,9% (10.481 tones); els productes siderúrgics, un 2% (4.185 tones); el farratge granulat, també conegut com a pellets, un 0,9% (2.009 tones): la fusta, un 0,6% (1.350 tones), i el 0,1% restant correspon a mercaderia general (96 tones).

Un 44% de les mercaderies, per a exportació

El port de Palamós, l’únic dels que gestiona la Generalitat que rep trànsit de mercaderies a la demarcació, és eminentment importador. Sobretot, de productes procedents de l’Amèrica del Nord i del Sud, d’Àsia, de la Unió Europea i del Magreb.

De totes maneres, durant el 2014, la infraestructura del Baix Empordà també va tenir bons registres exportadors. En concret, un 43,6% de les mercaderies que s’hi van moure van sortir a l’exterior, amb destí a països de la Unió Europea. Sobretot, aquestes vendes van ser de biomassa forestal, marro de cafè i farratge granulat.

Tot i perdre el ciment, al llarg de l’any passat l’activitat comercial del port de Palamós ha incorporat nous tràfics. En concret, els de marro de cafè, el d’escòria i el de farratge granulat.

Necessitat del punt d’inspecció

Ports de la Generalitat admet que, tot i les mercaderies que mou Palamós, el port “ha de créixer per poder ser més competitiu”. Per això, la Generalitat i els operadors portuaris treballen per captar nous trànsits i obrir-se a mercats exportadors.

Ara bé, hi ha una mancança que frena el desenvolupament de Palamós: el fet que el port no tingui un punt d’inspecció autoritzat per rebre mercaderies destinades al consum humà. Això, segons subratlla Ports de la Generalitat, “en limita la capacitat de creixement, ja que es perden oportunitats de negoci”.

El punt d’inspecció és un equipament llargament reclamat durant els darrers anys. Va lligat amb la declaració d’espai Schengen per al port, però perquè tiri endavant, és l’Estat qui l’ha d’autoritzar. I de moment, tot i les promeses fetes, no hi ha res ferm.

La Generalitat, però, indica que ja ha fet els deures per tirar endavant el punt d’inspecció quan l’autorització sigui una realitat. “Ports de la Generalitat ja té un espai i disposa d’una partida pressupostària per construir les instal·lacions”, subratlla l’administrador portuari català.

Palamós (ACN)