El sector turístic gironí radiografia el sector en un debat que reuneix unes 300 persones

Comparteix-ho amb els teus amics:

La primera de les jornades El Turisme de les Comarques Gironines a debat ha reunit tot el sector per definir reptes de present i futur

Les autoritats han destacat el gran actiu del turisme i consideren que aquest espai de reflexió és “la recepta d’èxit” per avançar

El sector turístic gironí s’ha unit per fer una radiografia que permeti analitzar amb detalls les fortaleses i debilitats i encarar els principals reptes de present i futur. El primer dels debats que s’ha dut a terme avui, a l’Auditori de Girona, centrat en l’oferta turística de les comarques gironines: el seu present i futur, ha estat un èxit i ha reunit unes 300 persones, entre les quals hi havia un centenar d’estudiants universitaris i d’escoles d’hostaleria i turisme de la demarcació. Els debats els organitza la Taula Gironina de Turisme (on hi ha la Universitat de Girona), amb el suport de la Diputació de Girona i Patronat de Turisme Costa Brava i l’Agència Catalana de Turisme i la col•laboració del Col•legi d’Arquitectes de Girona i el Banc de Sabadell.

L’acte inaugural, a les 9:00h, ha anat a càrrec de la consellera d’Empresa i Coneixement, Maria Àngels Chacón; l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Miquel Noguer; el president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega; i el president de la Taula Gironina de Turisme, Jordi Martí.

La consellera ha destacat “la voluntat de reunir el màxim consens entre les diferents sensibilitats del sector per fer del turisme a les comarques de Girona un actiu que continuï generant riquesa; i ho faci de manera sostenible i integradora”. Ha fet referència al darrer temporal i als ajuts donats al territori. Ha recordat que “tenim clar el model turístic pel qual apostem, un model que apunta a desestacionalitzar i desconcentrar l’oferta turística arreu de Catalunya, a més d’avançar de manera sostenible i integradora”. Chacón ha remarcat la importància de la col•laboració público-privada. “En el sector del turisme especialment cal aplicar aquesta recepta d’èxit començant per espais de debat i reflexió com el d’avui”, ha dit. La consellera també ha fet referència a l’aposta compartida del Govern i dels ajuntaments per la continuïtat de l’aeroport de Girona, “una infraestructura estratègica per a les comarques de Girona, especialment per al sector turístic”. Segons dades del Departament d’Empresa, la Costa Brava lidera l’oferta turística de Catalunya amb el 41% d’establiments i el 37% de places.

L’alcaldessa de Girona ha destacat la importància de la innovació i dels reptes tecnològics i de col·laborar amb la UdG, així com també els reptes ambientals i socials que està vivint la societat i que ha d’afrontar el sector: “aquestes jornades serviran per aportar rigor i dades, que són molt necessàries per poder superar aquests reptes i també perquè el conjunt de la ciutadania conegui de la importància del turisme davant de determinats discursos turismofòbics i de com cal trobar l’equilibri amb el territori”.

El president de la Diputació i del Patronat ha manifestat que “aquest debat ha de servir per redefinir el model turístic de casa nostra, entre tots els agents del sector d’acord amb els nous reptes que hem d’afrontar, com són el canvi climàtic, el Brexit, el sorgiment de nous mercats i de nous perfils, la creació de nous productes turístics… Amb tot, el nou turisme que sobrevingui necessita contemplar un millor encaix entre les necessitats i demandes de la població local, dels treballadors, dels empresaris… i dels turistes”. Noguer ha afegit: “el sector turístic està més unit que mai per tirar endavant les iniciatives turístiques que entre tots estem projectant”.
El president de la Cambra de Comerç de Girona ha destacat que cal un turisme amb fortalesa i sostenible i també que “ens calen plans per fer front a les noves emergències climàtiques”.

La conferència inaugural s’ha centrat en Restauració gironina al màxim nivell de qualitat, amb el ponent Joan Roca, que ha recordat la importància de tenir sempre present les arrels i ha explicat la brillant trajectòria del Celler de Can Roca.

Taules rodones

S’ha dut a terme una taula sobre recursos i productes turístics, amb Marc Casadellà, representant de Turisme Actiu; Catiana Tur, gerent d’ACAVe; Sílvia Romero, tècnica de Turisme a l’Ajuntament de Palamós; i Dolors Vidal, professora de la Universitat de Girona i experta en Patrimoni Cultural. S’ha destacat, entre altres punts, que les interaccions socials són importants perquè l’experiència del turista sigui complerta i la importància de transmetre i compartir els coneixements culturals i de tenir ambaixadors del territori, com és Joan Roca.

La segona taula s’ha centrat en “’L’allotjament Turístic a les comarques gironines”, amb els ponents Jordi Mias, representant de la Federació d’Hostaleria de les comarques de Girona; Ward Wijngaert, gerent de l’Associació de Càmpings de Girona; Àngela Galceran, gerent de l’Associació Turística d’Apartaments; Teresa Vilà, gerent de l’Associació de Cases de Turisme Rural; i Jordi Comas, professor de la Facultat de Turisme de la UdG. S’ha posat de manifest la importància de les experiències que envolten l’estada a l’allotjament, que permeten ampliar la temporada turística i atraure visitants durant tot l’any, i de la segmentació dels mercats. També han reclamat que la taxa turística reverteixi més en el territori. La jornada ha estat moderada per Joaquim Majó, degà de la Facultat de Turisme de Girona. La cloenda va a càrrec de la consellera d’Empresa i Coneixement.

Altres debats

La segona jornada se celebrarà a Roses el 26 de febrer, sobre Turisme, Medi Ambient i Paisatge; la tercera a Olot, el 19 de març, sobre Turisme i Arquitectura; la quarta a Platja d’Aro, el 29 d’abril, sobre Turisme i Economia; i la cinquena a Lloret de Mar, el 28 de maig, sobre Reptes de Futur del turisme a les comarques gironines.

Obrir un gran debat a la societat, multidisciplinar, que permeti escoltar les veus de tots els agents implicats i elaborar un full de ruta del sector turístic gironí que sorgeixi del consens i sigui assumit per als responsables polítics del territori “per remar tots junts en una mateixa direcció”. Amb aquest objectiu la Taula Gironina de Turisme (TGT) vol dur a terme una reflexió profunda respecte a la posició actual del turisme a les comarques de Girona i com s’hauria d’encaminar cap al seu futur.

Es tracta del tercer gran bloc de debats sobre el turisme a la demarcació, després del 1976, any en què es va celebrar el primer Debat Costa Brava que va posar en relleu els reptes de futur del sector turístic del territori. L’any 2004 el Debat Costa Brava va reblar en moltes de les conclusions prèvies. En aquesta ocasió el debat inclou tot el territori gironí.

El turisme de les comarques gironines a debat, una iniciativa que obre un espai de reflexió, que no parteix de zero sinó que s’inicia tenint en compte l’esforç realitzat als debats anteriors i les conclusions que se’n varen derivar. És un debat obert a tots els agents implicats per poder establir reptes del sector turístic gironí, que sorgeixin del consens i sigui assumit per als responsables polítics presents a tot el territori. Els impulsors destaquen que el 2020 és un bon punt d’inici per establir les actuacions necessàries per impulsar el sector turístic els propers anys.

L’objectiu final és definir col·lectivament línies de treball clares i deixar constància del conjunt de propostes i iniciatives que es plantegin, aconseguint alhora un compromís del conjunt del sector i de les administracions.

“El sector turístic gironí ha demostrat la seva solidesa, fins i tot en temps de crisi econòmica. Ara cal fer un pas més endavant, que inclogui compromisos amb la societat, amb el territori i el medi ambient. Amb aquesta voluntat neix la iniciativa d’aquest 2020. Obrim, doncs, el debat a tota la societat gironina”, expliquen els responsables de la Taula Gironina de Turisme.

La Taula Gironina de Turisme està integrada per: l’Associació de Càmpings de Girona; la Federació d’Hostaleria de les comarques gironines; l’Associació d’Apartaments Turístics (ATA); la UdG; la Cambra de Comerç de Girona; la FOEG; l’Associació de Ports Esportius i Turístics; La Caixa; Banc de Sabadell; Turisme Actiu; Associació de Parcs Aquàtics; l’Aeroport Girona-Costa Brava; Camps de Golf; Estacions Nàutiques; Pitch&Putt; l’Associació de Centres Turístics Subaquàtics de la Costa Brava i l’Associació Catalana d’Agències de Viatges (ACAVe). La nova plataforma pretén tenir una visió compartida i conjunta amb tots els agents del sector al territori. Aquesta suma d’esforços es valora com una gran oportunitat per reforçar el sector i potenciar Girona com una gran destinació turística. També es vol dotar al sector d’una veu potent davant les administracions.