Els màxims responsables del departament de territori es reuniran avui amb la plataforma “No és un vial, és un carrer!”

Comparteix-ho amb els teus amics:

Isidre Gavín i Xavier Flores compleixen així la paraula donada en la reunió que vam mantenir a Barcelona el passat mes de febrer, la qual tindrà la seva continuació a l’Ajuntament d’Olot aquest dimarts.

Foto: Anterior reunió de la plataforma amb Isidre Gavín i Xavier Flores del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

Plataforma No és un vial, és un carrer! – Tal com va prometre el Secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, en acabar la reunió mantinguda el mes de febrer a la seu del Departament de Territori i Sostenibilitat, ell mateix junt amb el Director general, Xavier Flores, ens tornaran la visita per continuar amb les converses encetades llavors amb el nostre col·lectiu. Serà aquest dimarts 28 de juliol a l’Ajuntament d’Olot, escenari a petició nostre per facilitar el compliment de les mesures sanitàries que obliga l’actual pandèmia.

La trobada, que ha patit un retard de dos mesos respecte de la data prevista per motiu de la Covid-19, ha de servir per posar-nos al dia de la situació documental i en termes de planificació, i de totes les qüestions referents al punt que suposa la màxima fita de la nostra plataforma. Ens referim a la construcció amb caire d’urgència de la circumval·lació viària de la ciutat -oficialment la Variant d’Olot-, si cal de forma independent a la de la resta de variants, una solució pràctica i creiem que intel·ligent aportada per No és un vial i sobre la qual la Generalitat mai s’ha pronunciat.

També, en aquesta visita, en la qual tenim prevista una representació diversa del nostre col·lectiu i molt presents les 7.127 signatures de suport que ens avalen, insistirem en el greuge que suposa per Olot no disposar de cap carretera en condicions per comunicar el trànsit d’una banda i l’altra del municipi, de la comarca, i de molt més enllà. Que el trànsit de tota mena, inclosos camions d’alt tonatge, un centenar d’ells amb animals vius i morts, hagin de passar per carrers urbans, és un fet indigne i impropi per al nostre país en els temps que vivim.

A la reunió, com ja vam fer a Barcelona, seguirem en la nostra línia reivindicativa, això és:

1. Reclamar el deute històric que la Generalitat té amb els barris afectats, especialment des de l’obertura del Túnel de Bracons, i exigir la construcció urgent de la Variant d’Olot, si cal de forma independent.

2. Conèixer per ells quin és l’estat actual de la Variant, reclamant mesures intermèdies mentre no estigui feta. Cap d’elles ha de ser excusa per alentir un sol dia el procés de la futura circumval·lació.

3. Recordar si cal en dades i estadístiques, l’escenari real dels milers de vehicles que travessen el nostre carrer urbà dins el context dels centenars d’indústries que rodegen la ciutat, i que s’estenen per tota la comarca.

4. Recordar que s’està utilitzant de forma abusiva un simple carrer urbà que travessa barris molt poblats, i que no té ni la infraestructura viària ni les característiques de seguretat de la calçada que emparin el pas d’aquest trànsit dins una legalitat que posem en qüestió.

5. Avançar a la Generalitat, i de pas a l’Ajuntament, la nostra intenció d’exigir restriccions al trànsit pesant, especialment –però no només- pel que fa als camions amb animals vius i deixalles d’animals morts, que incomprensiblement encara es permet circular constantment “a l’aire” i a tocar de les cases.

Una mancança inexplicable

La mancança històrica que Olot suporta resulta inexplicable si s’analitzen les seves particularitats, que tot i ser causa evident d’aquesta situació, no entenem que ningú hagi posat abans sobre la taula.

Com a capital d’una comarca altament industrialitzada, la ciutat té una situació orogràfica de vall i es troba enmig d’una extensa xarxa de polígons industrials que s’estenen molts quilòmetres a un costat i l’altre de les fronteres del municipi.

Amb un tal escenari, els camions pesants i els treballadors de més de mil indústries, que sumen prop de 5 milions de metres quadrats, han de fer per força el seu trànsit pels carrers olotins, amb aturades i arrancades constants, simplement perquè a Olot li manca una carretera o via adequada fora del nucli urbà, que la voregi i faciliti aquest enllaç.

No és una opció, és una necessitat

Els bons números que econòmicament aporten totes aquestes empreses, tant als seus propietaris i empleats, com als diversos municipis on uns i altres estan establerts, i a la mateixa Generalitat de Catalunya, fan que resoldre la mobilitat sense que els 35.000 habitants d’Olot hàgim de fer-nos càrrec dels perjudicis del seu transport, sigui un deute prioritari que el Departament de Territori i la gent del país tenen amb tots i totes nosaltres.

Toquem de peus a terra. Tal com estan les coses, l’única solució possible, fora que tinguem una vareta màgica per traslladar totes aquestes empreses a una altra comarca, només és una: disposar d’una circumval·lació en condicions com tenen tantes i tantes altres ciutats i pobles de Catalunya, i no obligant els nostres carrers urbans a fer eternament de falses carreteres. Això es diu “Variant d’Olot” i no és una opció, és una necessitat de primera magnitud que porta ja, com a mínim, tres dècades de retard.

Plataforma No és un vial, és un carrer!

RELACIONAT:

La Plataforma «No és un vial» presenten 7.127 signatures al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya