Els productes sota DO es beneficien de la recuperació del consum privat

Imatge en primer pla de pomes vermelles i verdes amb al segell d'identificació geogràfica protegida (IGP).
Comparteix-ho amb els teus amics:

Les vendes amb identificació geogràfica s’han mantingut durant la crisi i en els alguns casos han incrementat la facturació, segons Antoni Torrent, president de la federació de DOP-IGP

Imatge en primer pla de pomes vermelles i verdes amb al segell d'identificació geogràfica protegida (IGP).
Imatge en primer pla de pomes vermelles i verdes amb al segell d’identificació geogràfica protegida (IGP).

La crisi i els dos períodes de recessió que ha viscut l’economia catalana aquest últims 8 anys no ha afectat als productes de les onze denominacions d’origen protegida que hi ha a Catalunya, segons ha assegurat a l’ACN Antoni Torrent, president de la federació de DOP-IGP. Torrent fins i tot assegura que durant aquest període, especialment entre el 2008 i el 2013, quan l’economia no creixia, les vendes de productes DOP s’han mantingut i en alguns casos s’han incrementat. Ara, en ple procés de recuperació de l’economia i del consum, Torrent preveu que les vendes d’aquests productes de proximitat i de qualitat augmentin de forma rellevant gràcies a l’aposta per la qualitat que fan els consumidors.

La cadena de distribució Caprabo, que ha apostat per aquests productes amb DOP i pels d’Identificació Geogràfica Protegida (IGP), assegura que el 2014 les vendes d’aquests productes en els seus supermercats van augmentar un 21% i que en els onze primer mesos d’aquest any les vendes s’han incrementat un 15%.

Des de fa tres anys, aquesta cadena de supermercats ha desplegat un programa de productes de proximitat en base a un acord amb la federació de DOP-IGP de Catalunya. A partir d’aquest acord, el consumidor pot trobar en les prestatgeries d’aquest supermercat les més de 100 referències de productes de 25 productors que formen part d’una de les onze DOP que hi ha a Catalunya.

També s’incorporen a l’acord tres de les sis IGP que hi ha a Catalunya. Fernando Tercero, cap de la divisió de proximitat de Caprabo explica a l’ACN que només tenen els productes de tres IGP perquè són les que disposen d’una capacitat de producció suficient per atendre les necessitats de distribució de la cadena de supermercats. Això explica, per exemple, que el pollastre i el capó de ‘’pota blava’’ del Prat no es comercialitza en el supermercat perquè la criança d’aquests productes és molt limitada en quantitat, explica Tercero.

Tercero reconeix que des que va començar la crisi, després de l’estiu del 2008, el factor preu s’ha imposat en el perfil del comportament del consumidor. Tot i això, afegeix Tercero, entre els compradors hi ha una forta polarització de comportament entre els que només busquen el preu i els que opten per la qualitat i el coneixement de la marca.

El representant de Caprabo assegura que en el cas dels productes de proximitat preval el comportament del consumidor ‘’sensibilitzat’’ en les referències de proximitat i això ha fet que durant aquests anys ‘’econòmicament complicats’’ no s’hagi registrat una davallada de les vendes en aquests productes.

Entre els clients d’aquesta cadena, i això es pot extrapolar al comportament general del consumidor, s’observa que un cop s’ha tastat un producte de proximitat i de qualitat que té un preu nominal més elevat que altres marques, el client manté una ‘’fidelització’’ cap aquest producte que es perllonga al llarg del temps.

Torrent coincideix amb Tercero en relació amb aquesta ‘’fidelització’’ cap els productes de proximitat i de qualitat reconeguda. Aquesta ‘’fidelització’’ dels consumidors és la que ha permès que tot i la cruesa de la crisi que s’ha viscut aquests últims anys les vendes de productes de DOP s’han mantingut i en el alguns casos inclús s’han incrementat.

Això suposa un comportament diferenciat entre les marques blanques o marques pròpies dels supermercats i aquests productes de DOP o IGP. Mentre que en el període de crisi la marca blanca s’ha imposat en els tiquets de venda de les grans superfícies i cadenes de supermercats, passant en el cas de Caprabo del 13% que pesaven el 2007 al 18% el 2015, les més de 100 referències de 25 productors que comercialitzen les onzes zones de DOP han mantingut la facturació i en els alguns casos les han incrementat, subratlla Antoni Torrent.

Entre els productes recentment incorporats a les prestatgeries de Caprabo hi ha la poma de Girona identificada com una de les sis IGP que hi ha reconegudes a Catalunya. En pocs mesos, aquest producte gironí s’ha imposat i ara ja suposa el 80% de les pomes que comercialitzen tots els supermercats de Caprabo, informa Tercero.

En relació amb el 2016, tant Torrent com Tercero coincideixen a preveure que les vendes d’aquestes referència identificades amb la DOP i la IGP aniran a l’alça. Si durant la crisi les vendes s’han mantingut cal esperar un repunt ‘’important’’ de les vendes durant els pròxims mesos si es consolida la sortida de la crisi i es segueix recuperant el consum de les famílies, rebla Torrent.