Entren en funcionament noves proves pilot de recollida de residus en proximitat a la Garrotxa

Comparteix-ho amb els teus amics:

Les proves pilot es realitzaran a diferents nuclis dels municipis d’Argelaguer i Santa Pau, amb contenidors d’accés personalitzat i targeta identificativa.

L’any 2017, el Consell Comarcal de la Garrotxa, a través del Consorci de Medi Ambient i Salut Pública de la Garrotxa (SIGMA) i la col·laboració de l’Agència de Residus de Catalunya, va fer un estudi dels diferents sistemes de recollida selectiva actualment en funcionament al nostre país. Després d’un examen exhaustiu dels avantatges i inconvenients de cada sistema, els tècnics del SIGMA van triar quatre nuclis representatius a la comarca per portar a terme una prova pilot durant l’any 2018, aplicant un sistema diferent a cada territori.

Els diferents sistemes de recollida selectiva i nuclis escollits en aquell moment van ser:

Barri de les Olletes – La Vall d’en Bas Porta a porta
Barri de la Roureda – Sant Joan les Fonts Bosses personalitzades
Nucli d’Argelaguer Contenidors tancats amb obertura amb targeta i bosses personalitzades
Barri de Can Blanc – Can Jofre – Can Potxa

Santa Pau

Contenidors amb identificació d’usuaris i bosses personalitzades

Després de realitzar els estudis de viabilitat dels resultats obtinguts d’aquestes proves i de l’elaboració del Programa de Gestió de Residus Municipals de la Garrotxa, el següent pas per a la implantació d’un nou model de recollida de residus a la Garrotxa és testar de manera més concreta l’eficàcia de la recollida de deixalles amb el model acordat per la majoria dels alcaldes de la Garrotxa. El sistema va generar més consens entre els batlles garrotxins va ser el de contenidors d’accés restringit accessibles només amb targeta identificativa i codis QR a les bosses. Cada habitatge disposarà de dues targetes identificatives i enganxines amb codis QR per posar a les bosses que utilitzin per llençar els residus.

L’aplicació d’aquest model de recollida, consensuat en Consell d’Alcaldes, es fruit de la necessitat d’augmentar la quantitat i la qualitat dels residus recollits selectivament. Els objectius marcats per la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya pels propers anys estableixen la necessitat de seleccionar un 60% dels residus recollits – en aquests moments n’estem seleccionant un 47% – i de reduir fins a un 10% els residus entrats al dipòsit controlat.

Amb aquestes xifres a l’horitzó, el proper 10 de juny entrarà en funcionament la prova pilot al municipi d’Argelaguer, amb la instal•lació de contenidors d’envasos lleugers, matèria orgànica i fracció resta amb la tapa bloquejada i que només els podran obrir els habitants del municipi quan passin la seva targeta identificativa pel lector del contenidor.

A Santa Pau, concretament al barri de Can Blanc, aquest mateixa prova s’implantarà el proper 17 de juny i, a part dels contenidors d’envasos lleugers, matèria orgànica i fracció resta, també s’instal•larà un contenidor tancat de paper i cartró a cada àrea de recollida.

Abans de l’entrada en funcionament efectiva, tècnics del Consorci de Medi Ambient i
Salut Pública de la Garrotxa han programat una sèrie de sessions informatives per als veïns i veïnes d’ambdós municipis per tal de fer la transició a aquest nou model de manera àgil i fàcil.

Aquest sistema ens permetrà fer un seguiment dels usos del servei, identificant els hàbits correctes i incorrectes dels ciutadans i també ha de permetre en un futur l’aplicació d’unes taxes d’escombraries més justes. Aquestes proves estaran en funcionament fins a finals d’any i si es confirma que el model funciona i dona garanties, s’estudiarà el desplegament a nivell comarcal d’acord amb el Pla de Gestió de Residus comarcal.