Foment estudia exportar el model de restricció de camions a la N-II a Girona a la resta de carreteres estatals

ARXIU ACN La carretera Nacional 240, al seu pas per Juneda, un dels trams perillosos d'aquesta via.
Comparteix-ho amb els teus amics:

El Ministeri de Foment està estudiant la possibilitat d’alliberar algunes carreteres estatals del pas de camions en aquells trams que discorren en paral·lel a una autopista. Fonts de la subdelegació del govern espanyol a Lleida han apuntat que el ministeri contempla anàlisis de caire econòmic on s’aplicarien bonificacions del 50% per al trànsit de vehicles pesat seguin tel model implantat a la N-II al seu pas per Girona. En aquest sentit, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, considera ”urgent” que ara s’apliquin mesures per restringir el pas de camions per les carreteres N-340 i N-240, en els trams paral·lels a l’AP-7 i l’AP-2.

ARXIU ACN La carretera Nacional 240, al seu pas per Juneda, un dels trams perillosos d'aquesta via.
ARXIU ACN La carretera Nacional 240, al seu pas per Juneda, un dels trams perillosos d’aquesta via.

Es tracta d’un projecte en el que el ministeri hi treballa des de fa mesos, que encara no s’ha tacant. De fet, el mateix ministeri ja va aplicar el passat mes de desembre una bonificació del 50% de peatge als vehicles pesats en els trams de l’AP-7 paral·lels a la N-340 en els trams Altafulla-Vilafranca del Penedès i Vilanfranca-Martorell. La mesura s’aplicava a l’AP-7 després que el ministeri comprovés que l’aplicació de bonificacions del 50% implantada a la N-II al seu pas per Girona, el passat mes d’abril, havia aconseguit reduir el pas de vehicles pesats per la nacional i incrementar la seguretat vial de la carretera.

En aquest sentit, des de la subdelegació del govern espanyol a Lleida es recorda que en el tram de la N-II entre Fraga i Alfajarín també s’aplica bonificació als vehicles pesats per l’ús de l’autopista AP-2. En el cas de Lleida, aquesta mesura d’àmbit estatal, en la que està treballant el Ministeri de Foment afectaria el tram N-240 entre les Borges Blanques i Montblanc.

En aquest sentit, el conseller Vila ha qualificat d”’excel·lent” la intenció de Foment d’alliberar algunes carreteres estatals del pas de camions en aquells trams que discorren paral3lel a una autopista i ha celebrat que ara es vulgui estendre ”el model d’èxit de la N-II a Girona perquè hem d’avançar cap a la discriminació del trànsit i els camions han de circular per les autopistes allà on les carreteres convencionals no estan desdoblades”. Vila ha recordat que ”Catalunya ha estat pionera en aquest tipus de solucions i sempre ens hem mostrat partidaris que s’apliqui a tots els corredors”.

El conseller creu que ”és especialment urgent actuar a la N-340, restringint el pas de camions per aprofitar el corredor de l’AP-7 i exigint el seu progressiu desdoblament”, a banda de a la N-240 a Lleida. Segons el conseller, el principal objectiu d’aquestes mesures és la millora de la seguretat viària ja que en aquest tipus de carreteres ”gairebé sempre hi ha una vinculació directa entre accidents mortals i la implicació de camions”.

El conseller ha indicat també que aquestes restriccions als vehicles pesants haurien d’estar condicionades, tal i com ja es fa amb la N-II a Girona, als futurs desdoblaments de carreteres convencionals afectades. ”El criteri general és que, en la mesura en què anem acabant trams de desdoblament de la N-II, s’aniran aixecant les restriccions”.

De Maçanet fins a Fornells, el 5 de febrer

La mesura que Foment estudia estendre s’emmiralla en les restriccions que ja es van aplicar als tràilers que passaven per l’N-II al llarg de les comarques gironines. La carretera registrava una elevada sinistralitat i, d’ençà de l’abril del 2013, es va obligar els camions a desviar-se per l’AP-7.

Des d’un principi, la mesura afecta els 81 quilòmetres que s’estenen entre Maçanet de la Selva i la Jonquera (Alt Empordà). Només es permet als tràilers sortir de l’autopista i circular per l’N-II si han de carregar o descarregar. Si els camioners fan tot el recorregut per autopista -com és el cas dels desplaçaments llargs- se’ls bonifica el peatge en un 35%. I en el cas dels trànsits interns, els descomptes arriben fins al 50%.

La situació que vivia la nacional, però, va canviar a finals de desembre. Aleshores, l’Estat va posar en servei el tram desdoblat Sils-Caldes (de 6,6 quilòmetres) que s’afegia als vuit quilòmetres d’autovia que ja hi havia fins a Fornells de la Selva.

La patronal del sector del transport, l’Asetrans, va aprofitar la inauguració per demanar que s’aixequessin les restriccions de pas entre Maçanet i Fornells de la Selva. Sostenien que, tot i que queden 2,7 quilòmetres per desdoblar (l’obra ja ha començat) no tenia sentit mantenir la prohibició, perquè això suposava “desaprofitar recursos públics” i continuar pagant peatge “sense necessitat”.

El Departament de Territori i Sostenibilitat, després d’estudiar-ho, ha acceptat la petició del sector i ha aixecat la restricció als tràilers de circular per l’N-II al sud de la demarcació. El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ja ha publicat els canvis que, un cop acabi el termini legal, entraran en vigor el proper divendres 5 de febrer.

A les noves restriccions, els tràilers només tenen prohibit circular per l’N-II entre la Jonquera i Fornells de la Selva. És a dir, que podran tornar a fer-ho per tot el tram d’autovia A-2 que s’estén fins a Sils i que, des d’aquí, podran arribar a Maçanet pels 2,7 quilòmetres on la carretera té un carril per banda i que, tot just ara s’ha començat a desdoblar.