Granges de la Garrotxa obren les portes als visitants perquè coneguin el producte de qualitat

Lourdes Casademont: (D'esquerra a dreta) El CEO de la granja Mas El Cros de Santa Pau, Jordi Martí, i el president de Visita Granges, Joan Bassets.
Comparteix-ho amb els teus amics:

En vuit mesos han rebut uns 300 persones en una seixantena de visites organitzades a través d’Internet

Deu granges i explotacions de la Garrotxa han decidit obrir les seves portes i organitzar visites i tallers amb la idea de mostrar al consumidor d’on surt el producte. Es tracta d’ensenyar com es treballa i l’entorn on es fa. L’oferta inclou des d’un obrador de formatges artesanals, passant per horta ecològica o granges de vedells i xais. “És un producte que arriba al consumidor sense intermediaris i per això ens interessa que tingui una cara, que el consumidor ho relacioni amb un paisatge i amb una manera de fer”, afirma un dels impulsors de Visita Granges, Joan Bassets. La idea és ampliar aquesta xarxa amb altres productors que facin un producte final i de qualitat. Les visites es demanen a través d’Internet i es fan el cap de setmana.

Lourdes Casademont: (D'esquerra a dreta) El CEO de la granja Mas El Cros de Santa Pau, Jordi Martí, i el president de Visita Granges, Joan Bassets.
Lourdes Casademont: (D’esquerra a dreta) El CEO de la granja Mas El Cros de Santa Pau, Jordi Martí, i el president de Visita Granges, Joan Bassets.

El projecte Visita Granges va néixer fa dos anys. Un grup de productors de la Garrotxa volia mostrar com s’elabora el producte i arribar així al consumidor. Per això van creure convenient obrir les portes d’explotacions i granges perquè els visitants veiessin en primera persona tot el procés. I de moment els resultats són molt positius.

En els vuit mesos que porten en funcionament, han fet una seixantena de reserves –unes 300 persones- a través del portal www.visitagranges.ca, al marge de les cites per telèfon- i s’han constituït com a Associació Garrotxa Origen del Que Menges. De moment són deu productors adherits però la idea és poder créixer per guanyar encara més representatitivitat. “Esperem créixer ben de pressa i tenir tots els productors de la Garrotxa que tinguin en comú el territori i un producte de qualitat que arriba al consumidor sense intermediaris i sobretot, ganes d’explicar el que fan”, afirma el president de Visita Granges, Joan Bassets. I és que del que es tracta, afegeix Bassets, és que el producte “tingui una cara” i que “el consumidor ho relacioni amb un paisatge i una manera de fer i viure”.

Bestiar que viu i menja entre volcans

El paisatge és un component molt important a l’hora de produir per exemple vedells i vaques en una granja ecològica. És el cas del Mas El Cros, situat al cor del Parc Natural de la zona Volcànica de la Garrotxa a Santa Pau. Aquí els animals pasturen a l’aire lliure i només s’alimenten de farratges. Les visites organitzades duren entre una i dues hores i s’inclou un passeig per les instal·lacions i finalment un tastet del producte –una mini hamburguesa amb algun producte de temporada-. Segons explica Bassets, que és qui fa de guia en aquesta granja, “intentem aclarir tots els dubtes del visitant”. Reconeix que les preguntes solen ser més complexes del que un es podria imaginar i que el visitant té un perfil molt variat.
És per això que adapten les explicacions en funció de l’interès de cada grup. Explicar com reconeix una mare el seu vedell o com el protegeix són algues de les qüestions que es tracten durant la visita.

I si tenen ganes de més, aquesta finca també els ofereix l’oportunitat de visitar una granja de pollastres ecològica que té la peculiaritat de tenir gàbies mòbils per facilitar pastures fresques al bestiar, un sistema innovador a Catalunya. Segons el CEO de la granja, Jordi Martí, “normalment es recullen les dejeccions i s’escampen pels camps; aquí és el mateix galliner que ho fa perquè el movem dos cops per setmana i ens assegurem que l’animal, que menja el que li queda a prop, tingui pastura fresca”.

Actualment hi ha 800 pollastres de la raça negre del Penedès, molt apreciada al mercat , i la idea és doblar la capacitat en els pròxims anys. La terra volcànica és “rica en minerals, molt fèrtil i fa que hi hagi una pastura molt interessant”, assenyala Martí.

Cada soci de la xarxa ofereix la visita i el taller que vol de forma independent. Els preus van des dels 5 euros fins als 25 euros en funció del que inclou el paquet. La Quintana d’Entreperes per exemple és una finca autosostenible amb horta i bestiar a Montagut on es fan tallers per aprendre a fer melmelades o a cultivar un minihort.

El públic a qui es destinen aquestes visites és de tot Catalunya i fins i tot espanyol i estranger. Els productors són conscients que la Garrotxa té un gran potencial com a marca i destinació fins al punt que cada cop es desestacionalitza més el turisme. “Estem oberts a tothom i no descartem fer el web amb altres idiomes a banda del català i el castellà”, afirma Bassets. Del que es tracta és d’atraure al màxim de visitants per donar a conèixer el producte.

Els deu participants

Els socis adherits actualment són els següents: Can Maia (horta ecològica i elaboració de conserves), Menja’m (casa de pagès tradicional); Planeses (Agricultura regenerativa ecològica), La Quintana; Mas La Coromina (granja de la llet Ato Natura), La Xiquella (formatge i productes làctics tradicionals); Mas el Cros; l’Astrol (Granja de xais al volcà Puig Astrol); Mas La Carrera (Mas tradicional ramader). També hi ha la cooperativa La Fageda, que va ser pioner en l’obertura de les instal·lacions als visitants. En les dades dels vuit mesos no s’han inclòs les seves xifres perquè tenen molta més afluència de gent.