Inauguren el pas inferior de la via verda a l’altura de Montfullà

DDGI Un instant durant la inauguració del pas soterrat de la via verda a l'altura de Montfullà, a Bescanó.
Comparteix-ho amb els teus amics:

Després de mesos de treballs, aquest diumenge el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha inaugurat el pas subterrani que creua la carretera N-141e, més coneguda amb el nom de ‘carretera de la vergonya’, a l’altura de Montfullà, (Gironès). Les obres han tingut un cost de 333.034 euros i van finalitzar el passat mes de febrer. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència de diversos membres de la plataforma Mou-te en bici, que des de feia vuit anys reivindicaven la necessitat de solucionar els problemes de trànsit en aquesta zona. Des de l’entitat celebren la construcció del pas subterrani però alerten que encara hi ha molts altres “punts negres” en aquesta via verda.

DDGI Un instant durant la inauguració del pas soterrat de la via verda a l'altura de Montfullà, a Bescanó.
DDGI Un instant durant la inauguració del pas soterrat de la via verda a l’altura de Montfullà, a Bescanó.

En aquest indret, el 31 d’octubre del 2007 va morir una ciclista mentre travessava la carretera seguint la via verda en ser atropellada per un vehicle que circulava per la via. Per això, durant anys, en aquest punt s’hi ha mostrat una bicicleta blanca en record a la jove que hi va perdre la vida. Des de la Diputació de Girona han explicat que les obres per construir el pas subterrani van arrencar l’any passat, després d’estiu, i han finalitzat el passat mes de febrer.

El nou pas, que creua per sota “la carretera de la vergonya”, permet que els ciclistes o veïns de la zona pugin circular per aquesta via verda amb total seguretat, sense haver de trepitjar l’asfalt de la carretera. Segons han explicat aquest diumenge, el Consorci de les Vies Verdes de Girona va iniciar l’any 2006 les gestions per resoldre aquest encreuament ja que la zona s’havia convertit en un autèntic punt negre degut al trànsit intens de vehicles que suporta aquesta carretera.

No va ser fis l’any 2014 que van trobar el finançament necessari per tirar endavant els treballs. El projecte anomenat ‘Pas inferior sota la carretera N-141e a Monfrullà en l’encreuament de l’antic traçat de la via del tren de Girona-Olot’ ha estat promogut pel mateix Consorci i redactat pel Servei d’Enginyeria de la Diputació de Girona. En total ha tingut un cost de 333.034 euros aportats per una partida de finançament de les ajudes FEDER, part del PUOSC i fons del propi Consorci de les Vies Verdes.

A més, s’han instal·lat unes plaques en homenatge a les dues persones van perdre la vida a Montfullà i al parc tecnològic de Girona entre els mesos de setembre i octubre del 2007. Des de fa anys, la plataforma Mou-te en bici ha estat reclamant la construcció d’aquesta passera subterrània per eliminar tots els riscos possibles. Ara, estan “satisfets” amb els resultats obtinguts però alerten que existeixen molts altres “punts negres” en el recorregut d’aquesta mateixa via verda – com per exemple a l’entrada d’Anglés- i en d’altres d’arreu de les comarques gironines.

Per això, reclamen a les autoritats que defineixin una política de planificació de les infraestructures i de manteniment. “Aquesta via verda que passa per Bescanó és una de les més destacades de les comarques gironines, ha estat premiada a Europa i té un alt índex d’ús”, ha explicat un dels membres de la junta de Mou-te en bici, Creu Agustina. “Nosaltres el que reclamem és que els polítics és que facin les carreteres o es infraestructures ja pensant en la seva utilització i seguretat no construir així com així i llavors anar posant pedaços o intentant arreglar el que no s’havia previst o pensat”, ha explicat.

A més, també reivindiquen la utilització de la bicicleta com un mitjà de transport “eficaç, ràpid i útil”. “És necessari capgirar la mentalitat de la gent. A països d’Europa que tenen un clima més advers la bicicleta és el principal mitjà de transport per desplaçar-se i aquí no és així, el cotxe continua essent un motiu d’estat social i la gent no veu els avantatge de circular en bicicleta”, ha conclòs el membre de la plataforma.

Bescanó (ACN)