La Costa Brava es converteix en un camp de proves per a robots submarins autònoms

Comparteix-ho amb els teus amics:

Aquesta setmana es proven a la Costa Brava diversos vehicles autònoms de superfície i submarins de diverses institucions europees. Un total de 26 científics de la Universitat de Girona (UdG) i d’institucions d’Alemanya, Portugal, Itàlia i França duran a terme aquests experiments amb l’objectiu de demostrar que aquests vehicles poden operar de manera coordinada. La missió que han de dur a terme al mar és comunicar-se de manera autònoma com si fossin un sol robot, mentre fan una trajectòria i esquiven els obstacles de sota l’aigua. Aquest és el primer pas per avançar cap a missions més complexes.

dfe30d6d-85d2-4901-b211-3ab0db4ae9a3_b

Per part de la UdG, hi participa el grup de recerca en Visió per Computador i Robòtica (ViCOROB), un dels grups més prolífics en projectes europeus de la UdG, que aporta al projecte expertesa en visió i robòtica submarina. Els dos robots submarins autònoms creats per ViCOROB, el Girona 500 AUV i l’Sparus II AUV, prendran part en el treball de camp.

Aquest treball de camp es fa en el marc del projecte MORPH –que respon al títol en anglès Marine Robotic System of Self-Organising, Logically Linked Physical Nodes–, un projecte de 4 anys, que va començar el 2012, finançat per la Comissió Europea amb un pressupost total de 8,4 milions d’euros.

Els experiments que es faran a diversos punts de la Costa Brava permetran comprovar que els diferents vehicles són capaços de navegar conjuntament en formació de manera autònoma eludint obstacles. L’aplicació d’aquestes tècniques és particularment rellevant quan els vehicles han d’actuar en àrees de poca visibilitat, on hi pugui haver obstacles o en casos en què les seves capacitats poden estar limitades. La idea del projecte MORPH és que els vehicles actuïn com un de sol a l’aigua i que es donin suport en llocs de difícil navegació com podria ser, per exemple, un precipici.

Una solució innovadora pel futur
Amb aquest projecte també es pretén provar que vehicles amb capacitats heterogènies guanyen valor si cooperen entre ells. Amb un sistema com aquest es podrien fer servir vehicles més simples, més econòmics i més operatius que els que s’empren actualment. Aquest nou sistema podria arribar al mercat en un horitzó temporal de 10 anys i oferir una solució innovadora per a molts camps d’aplicació, com ara protecció de ports, monitorització d’estructures subaquàtiques, detecció de mines o monitorització mediambiental o arqueològica.

Les institucions que participen en el projecte juntament amb ViCOROB són: Atlas Elektronik, Jacobs University Bremen i Ilmenau University of Technology (Alemanya); Ifremer (França); IMAR – Institute of Marine Research i Instituto Superior Tecnico (Portugal); i CMRE – NATO STO Centre for Maritime Research and Experimentation i CNR – Istituto di Studio Sui Sistemi Intelligenti per l’Automazione (Itàlia).