ATENCIÓ: Els negocis de venda en línia tenen l’obligació de recollir els aparells elèctrics i electrònics vells si se sol·licita per part del client

Comparteix-ho amb els teus amics:

La majoria de negocis online, un 70%, no ofereix cap tipus d’informació sobre la recollida d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE) i en un 83% no es pregunta si el client vol lliurar l’aparell en desús quan se li entrega un de nou.

El comerç electrònic ha viscut una maduració exprés amb la pandèmia, les empreses s’han vist obligades a potenciar la venda online i la distribució ha fet tot el possible per respondre a un ritme d’activitat similar al Black Friday. Això repercuteix de forma directa en la gestió dels residus dels aparells elèctrics i electrònics (RAEE) on queda palès que als negocis en línia no s’informa prou bé del dret que te el consumidor de retornar l’aparell antic quan li arriba el nou a casa. Aquesta obligació està exigida per la normativa que afecta als RAEE.

Segons estudis realitzats s’ha detectat que al canal online que el 70%1 no ofereix cap tipus d’informació sobre la recollida dels RAEE i, per tant, incompleixen el Real Decret 110/2015[2]. A més, en un 83% de les pàgines analitzades no es pregunta al client si vol lliurar el RAEE quan se li entrega un aparell nou a casa, per tant no es dona la opció i en un 79% tampoc s’especifica si la recollida és gratuïta, quan per normativa ho és.

Fonts de l’Agència de Residus de Catalunya apunten que “cal que donin el dret d’opció, no esperar a que el consumidor ho sol·liciti. Des de l’administració treballem perquè es compleixi amb la normativa. Si la botiga que porta tota la vida al carrer se li demana una sèrie de responsabilitats, també se’ls hi ha de demanar al comerços electrònics, els quals disposen de més recursos inclús. El compromís de l’administració es que tothom compleixi amb la normativa, tant petits com grans.”

I és que tot negoci online, en el seu embut de vendes, en el moment que es realitza la compra se li hauria de donar l’opció al client de retornar l’aparell antic de forma gratuïta. Els consumidors digitals tenen els mateixos drets de recollida sense càrrec que si ho fan a les botigues físiques, inclús quan vingui la persona repartidora a entregar l’article nou a casa.

“Sovint, la ciutadania i les empreses del sectors implicats no coneixen quines opcions té el consumidor quan compra un nou aparell a la botiga física o a través de la compra en línia” comenten des de l’Agència de Residus de Catalunya. Tot i que s’ha vist que a diferencia dels negocis per internet, la distribució física sí que te més integrada aquesta norma. “Es donen casos de distribuïdors que compleixen amb el que marca la norma a les botigues físiques malgrat que en el negoci en línia no ho fan” afegeixen des de l’Agència.

Per aquest motiu, l’Agència de Residus de Catalunya activa una campanya de foment de la recollida selectiva d’aparells elèctrics i electrònics. La iniciativa es du a terme amb la col·laboració dels representants dels ens locals, la Diputació de Barcelona i compta amb el finançament dels sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor (SCRAP) de residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE), que representen el sector de la distribució d’aquests productes. L’ARC conclou que “aquest context posa de manifest la necessitat de seguir comunicant a la ciutadania catalana dels seus drets i recordar a les empreses dels sectors implicats al territori, tinguin negocis físics i/o online (fabricants, distribuïdors, etc.) del seus deures pel que fa a la correcta gestió dels RAEE”.

Les plataformes de venda on line no donen prou informació

Segons una diagnosi que va presentar l’Agència de Residus de Catalunya sobre la venda a distància d’aparells elèctrics i electrònics a Catalunya, mostrava que en grans plataformes de venda i Marketplace no quedaven definides les condicions d’enviament respecte als aparells elèctrics i electrònics i la posterior gestió dels residus.

Cal assenyalar que alguns venedors, que operen a través de plataformes market place, ofereixen la retirada de l’aparell antic i d’altres no, i només en alguns casos, per iniciativa pròpia, alguns venedors ofereixen informació i els seus repartidors online recullen els RAEE quan s’entrega l’aparell nou[3].

Gestió dels RAEE

Les últimes dades de recollida de RAEEs domèstiques a Espanya i Catalunya indiquen que al 2019 a Catalunya es van recollir 44.859,47 tones de RAEE, 5,84 quilos per habitant.

ot i que en el període 2016-2019 la quantitat de RAEE gestionada a Catalunya va augmentar un 35,6%, encara hi ha una gran quantitat que no es gestiona correctament, fet que es tradueix en una enorme pèrdua de recursos.

Un correcte reciclatge d’aquests aparells permet recuperar materials molt valuosos, estalviar en el consum de recursos naturals i anar cap a un model d’economia circular. Pel contrari, si no arriben al destí correcte ens desfem de materials que es necessiten per a seguir funcionant i es va a altres països a buscar-los.

A més, és important que fabricants i productors quan dissenyin els nous productes pensin què passarà quan aquell aparell es recicli, per ser respectuosos amb el medi ambient i per a les despeses vinculades a la futura gestió de l’aparell quan esdevingui residu. “Molts fabricants estan replantejant la seva manera de produir”, confirmen des de l’Agència de Residus de Catalunya.

Per una correcte gestió dels RAEE, es prioritza la recollida d’aquests aparells en desús a les botigues especialitzades, als centres comercials i en els lliuraments a domicili, a més de les deixalleries.