L’allargament de la C-32 fins a Lloret començarà al setembre i es farà amb un sistema pioner per evitar xocs frontals

Comparteix-ho amb els teus amics:

Les obres per allargar l’autopista C-32 fins a Lloret de Mar (Selva) començaran al setembre i duraran dos anys. La nova carretera, que tindrà un traçat de 6,5 quilòmetres, es farà amb un sistema pioner a l’Estat per evitar xocs frontals. Aquest model, que ja s’ha implantat a Europa, alterna dos carrils de circulació amb un de sol per sentit contrari i els separa amb barreres. L’allargament de la C-32 costarà 71 MEUR, la carretera serà lliure de peatge i s’espera que hi circulin fins a 9.600 vehicles diaris. L’obra l’executarà Abertis en virtut del conveni signat amb la Generalitat. El conseller Santi Vila ha destacat que el perllongament solucionarà “una reivindicació històrica” a la Selva litoral.

954464
ACN Accés a la C-32 a l’alçada de Blanes, on la via queda tallada.

L’allargament de la C-32 permetrà solucionar els embussos que arrosseguen les carreteres de la Costa Brava sud,. Sobretot, les locals GI-600 i la GI-682 (la que actualment connecta Lloret i Blanes). El projecte preveu unir el punt on ara acaba l’autopista, a l’alçada de Blanes, amb la C-63 (la carretera que porta fins a Lloret venint de Vidreres).

L’obra, que pagarà íntegrament Abertis, costarà un total de 71 MEUR. La intenció és licitar-la aquest mateix març, amb la voluntat que les màquines entrin sobre terreny al setembre i s’enllesteixi en un termini de dos anys.

En total, l’allargament de la C-32 s’estendrà al llarg de 6,5 quilòmetres. En tot aquest tram, l’autopista serà la primera carretera de l’Estat en incorporar un nou sistema per evitar xocs frontals. Aquest model, que ja s’ha implantat en països com Suècia, França o Irlanda, consisteix en jugar amb tres carrils (dos de pujada i un de baixada) i separar els sentits de circulació amb barreres.

En alguns trams, l’autopista perllongada tindrà dos carrils per sentit, per facilitar els avançaments de vehicles lents. La nova C-32 tindrà dos túnels (el dels Tres Turons, de 150 metres; i el de l’Àngel, de 335) i cinc viaductes (que, en total, sumaran 551 metres).

En general, cada carril de circulació tindrà una amplada de 3,5 quilòmetres. El traçat de la carretera s’ha projectat perquè sigui compatible amb una ampliació de carrils (arribant a tenir-ne dos per sentit) si les necessitats del trànsit ho requereixen en un futur.

L’allargament de la C-32 també inclourà un nou enllaç a la zona de Fenals. Tindrà 1,1 quilòmetres de llargada i un carril per sentit, i permetrà connectar l’autopista amb la GI-682 a la zona de Papalús.

5 minuts de trajecte

Es preveu que la nova C-32 arribi a captar fins a 9.600 vehicles diaris, alleugerint d’aquesta manera el trànsit que -sobretot, a l’estiu- congestiona les carreteres locals que porten a Blanes i a Lloret de Mar. Un cop entri en servei, la tardor del 2017, l’autopista permetrà cobrir el trajecte entre els dos municipis en cinc minuts, reduint fins a cinc vegades el temps que es triga actualment (que oscil·la entre els 11 i els 25 minuts, depenent de l’època de l’any).

Les obres de la C-32 tiren endavant en virtut del conveni marc que van signar la Generalitat i Abertis, i que preveu que la concessionària inverteixi fins a 100 MEUR a cavall de les comarques del Maresme, el Garraf i la Selva. El perllongament de l’autopista és el projecte que se n’enduu la inversió més gran (sense IVA, costa 58,6 MEUR).

El director d’Abertis Autopistes, Antoni Español, ha subratllat que l’obra és “un exemple de col·laboració entre sector públic i sector privat”. Español ha afegit que, més enllà de les obres que s’inclouen dins el conveni marc, l’acord també permetrà impulsar “ajustos en tarifes i descomptes” per a conductors.

“Absolutament necessària”

El conseller de Territori, Santi Vila, ha dit que el perllongament de la C-32 resoldrà “una reivindicació històrica” al territori i que es tracta d’una obra “absolutament necessària”. Vila ha subratllat que el projecte s’ha tirat endavant “amb el màxim de consens” i que, tot i que hi ha veus discrepants -com ara les dels ecologistes SOS Lloret- “aquesta és una actuació on tenim la ferma convicció que s’havia de tirar endavant”.

Vila ha recordat que, a més de resoldre els problemes de mobilitat entre Blanes i Lloret, i actuar com a variant entre els dos municipis, el perllongament de la C-32 també es traduirà en beneficis per al territori, perquè n’impulsarà el turisme. “Calia resoldre de manera urgent els problemes de mobilitat en aquest punt de la Costa Brava, que sovint a l’estiu deriven en situacions de col·lapse”, ha dit.

El conseller de Territori, però, no s’ha estat de llançar un advertiment a l’Estat, perquè no s’han fet tots els deures a la zona. “Ens queda pendent garantir una correcta connectivitat amb Girona, i això ho hauria de fer Foment amb l’N-II”, ha dit Santi Vila. D’aquesta manera, el conseller s’ha mostrat disconforme amb la decisió del ministeri de no allargar la nacional fins a Tordera (Maresme), i acabar-ne el desdoblament a Maçanet de la Selva. “És un tema que no pararem d’exigir fins que se’n trobi una solució definitiva”, ha conclòs el conseller.

Els alcaldes de Lloret de Mar i Blanes, Romà Codina i Josep Marigó, han destacat que l’anunci d’obres desencalla una reclamació que s’arrossega des de fa anys, i que permetrà solucionar els colls d’ampolla i les cues que es formen a l’estiu entre els dos municipis.

Protesta dels ecologistes

Un grup d’ecologistes de SOS Lloret s’han concentrat amb una pancarta -on es podia llegir ‘No destruïm Sant Pere del Bosc, l’Àngel i les Alegries’- a les portes de la Casa de Cultura per protestar per l’allargament de la carretera. Segons el portaveu, Josep Rodríguez, s’han adreçat en nombroses ocasions a demanar informació tant a l’Ajuntament de Lloret de Mar com a la Generalitat però no se’ls ha informat de l’estat del projecte. “Ha estat un procés opac”, ha denunciat.

Segons els ecologistes, hi ha estudis que determinen que el 80% de la mobilitat en aquesta zona és entre Blanes i Lloret de Mar. Per això, consideren que fer una “carretera segregada” com la C-32 no solucionarà el problema ja que la majoria dels desplaçament són interns. “La gent no anirà a buscar la C-32 perquè suposa fer més quilòmetres, continuaran fent com fins ara”, ha defensat. Per això, els ecologistes s’oposen al projecte que, segons apunten, “destrossarà” el paratge de Sant Pere del Bosc.

Els hotelers volen les obres abans de l’estiu

També ha assistit a la presentació del projecte el president dels hotelers de Lloret de Mar, Enric Dotras, que ha reconegut que estan contents perquè és una obra llargament reivindicada. No obstant això, Dotras ha expressat alguns recels del sector.

Per una banda, desitjarien que la carretera tingués dos carrils per banda, tot i que valora que en un futur el projecte preveu que es pugui eixamplar si cal. D’altra banda, voldrien que les obres comencessin al juliol i no al setembre per tal de “no perdre tres estius”, ja els treballs tenen un termini d’execució de dos anys. Segons Dotras, els col·lapses de trànsit que es viuen a l’estiu per entrar a Lloret perjudiquan greument el sector.

Lloret de Mar (ACN)