Les associacions de transportistes rebutgen el desviament obligatori de camions de carreteres nacionals a autopistes

Comparteix-ho amb els teus amics:

Les organitzacions de transportistes s’han reunit aquest dimarts a la seu del Ministeri de Foment per analitzar el Pla elaborat pel govern de l’Estat que pretén prohibir la circulació de camions de més de 4 eixos al llarg de més de 1.300 quilòmetres de carreteres nacionals obligant-los a utilitzar les autopistes de peatge que circulen paral·leles a aquestes vies. Els transportistes si que comparteixen la política de descomptes per incentivar l’ús de les autopistes però sempre que tingui un caràcter voluntari. Aquesta mesura s’aplicaria a Catalunya a la N-240 entre Lleida i Montblanc i a la N-340 entre Oropesa i l’Hospitalet de l’Infant i entre Torredembarra i Vilafranca.

ACN Un camió al quilòmetre 64 de l'N-240, a l'altura de les Borges Blanques.
ACN Un camió al quilòmetre 64 de l’N-240, a l’altura de les Borges Blanques.

El pla elaborat pel Ministeri de Foment preveu una sèrie de bonificacions per la utilització obligatòria de les autopistes, que oscil·la entre el 35 i el 50%, amb el condicionant que el pagament es faci a través del dispositiu VIA-T o algun de semblant. Segons Foment, la mesura proposada comporta una sèrie d’avantatges com la millora de la seguretat, l’estalvi de temps i de combustible, que compensen el cost del peatge tenint en compte la bonificació aplicada.

En relació a la proposta, la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya (FENADISMER) considera que qualsevol mesura que aposti pel foment de la utilització de les autopistes de peatge ha de ser de caràcter voluntari, mitjançant l’establiment d’incentius o l’alliberament del peatge de determinats trams, com així s’ha fet en anteriors ocasions. Per això, la Federació rebutja que el Pla sigui de caràcter obligatori, ”ja que no podem admetre que la rendibilitat de les concessionàries de les autopistes es suporti a través de la malmesa economia de les empreses de transportistes”.

Així mateix, FENADISMER insisteix en què existeixen mesures menys costoses i més eficaces per contribuir a la millora de la seguretat vial a les carreteres nacionals, com la conversió en vies 2+1, que representen un cost molt inferior al de les autovies i ”han resultat molt exitoses als països on estan implantades”.

Després del debat que s’ha mantingut en relació a la proposta plantejada, les associacions nacionals de transportistes han acordat rebutjar que aquesta mesura tingui caràcter obligatori, restant oberts a la negociació amb el ministeri per analitzar aquells trams de carreteres en els que es podria aplicar aquesta política de bonificacions i incentius però que en qualsevol cas ”hauria de tenir caràcter voluntari”.

Així mateix, les associacions de transportistes volen manifestar públicament que el sector del transport per carretera és el primer interessat en la millora de la seguretat vial ja que la seva activitat professional es desenvolupa a la carretera, però qualsevol mesura destinada a aquest objectiu ”no pot ser exclusivament suportada per una categoria de vehicles, en aquest cas, els camions”.

A Catalunya les vies on està previst aplicar aquest pla són la N-240 entre Lleida i Montblanc, amb el desviament obligatori de camions per l’AP-2; la N-340 entre Oropesa i l’Hospitalet de l’Infant i Torredembarra i Vilafranca amb desviament obligatori a l’AP-7. Des de l’abril de 2013, aquesta mesura ja s’aplica a les comarques gironines pels camions que circulen per la N-II entre Girona i la Jonquera amb desviament per l’AP-7.