L’Escolania de Montserrat publica el seu nou disc, ‘In Montibus Sanctis’

ACN · ID 119620/941430 Escolans de Montserrat cantant a la basílica del Monestir.
Comparteix-ho amb els teus amics:

L’Escolania de Montserrat acaba de publicar el nou CD ‘In Montibus Sanctis’ (Discos Abadia de Montserrat). Creat pel qui va ser el seu director musical els darrers set cursos -fins el juny de 2014-, Bernat Vivancos, el disc consta de vuit obres “fetes a mida per a l’Escolania, ja sigui de cara al repertori litúrgic o de concerts”, ha explicat l’exdirector del cor. L’escriptor Jaume Cabré és l’autor del pròleg del llibret que acompanya el CD on es pregunta “per què aquesta música m’atrau fatalment” i defineix el resultat com un “miracle musical”. La Capella de Música de Montserrat i l’organista Mercè Sanchís també participen en l’enregistrament amb peces com ‘Ave Maria’, ‘Santa Nit’ o ‘Salve Regina’.

ACN · ID 119620/941430 Escolans de Montserrat cantant a la basílica del Monestir.
ACN Escolans de Montserrat cantant a la basílica del Monestir.

El compositor i exdirector del cor explica que “són obres que s’anaven gestant, provant i elaborant pràcticament en directe, en viu”. A més, amb aquest enregistrament també ha volgut mostrar una part compositiva del seu catàleg, “amb obres més factibles i planeres, de fàcil comprensió, on música i text volen formar un tàndem únic que pugui ajudar a la pregària i a la contemplació”.

El disc és la culminació de la tasca que Vivancos ha fet a Montserrat com a director del cor durant els últims set anys. “Personalment, és un record que va més enllà de la pròpia direcció, fruit també de l’experiència i vivència dels meus anys d’escolà”, ha expressat Vivancos, qui ha afegit que “d’aquí la dedicatòria al meu mestre, el Pare Ireneu Segarra, ell també compositor i director, a qui tant dec”.

En el llibret que acompanya el CD, l’escriptor Jaume Cabré, que ha redactat el pròleg, explica que les vuit obres que el formen són “una mena de paràfrasis de cants litúrgics o, si més no, religiosos; l’origen d’aquests cants, abans de passar la mà de Vivancos, són coneguts; i això els confereix l’interès de veure com l’autor parafraseja, varia, deforma, exalta la música que estima i la fa seva i em deixa amb la boca oberta pel resultat final”. Segons ell, “el resultat final és un miracle musical. He tractat d’explicar, prou debades, per què aquesta música m’atrau fatalment. No puc expressar tot el que sento: però precisament sé que allò que ronda l’inefable és el que m’ha enriquit com a persona i enriquirà a qui l’escolti”, apunta Cabré.

Les vuit peces creades per Bernat Vivancos i interpretades per l’Escolania de Montserrat i la Capella de Música de Montserrat, amb l’acompanyament a l’orgue de Mercè Sanchís, són: ‘Ave Maria’ de Schubert, ‘Ave Maria’ de Bach, ‘Fundamenta eius (Salm 87), ‘Salve Regina’, ‘Salve Montserratina’ “Cantanibus organis”, ‘Welcome’, ‘Es ist ein Ros entsprungen’ i ‘Santa nit’.