Olot inicia Boscos de Lectures, una iniciativa de foment lector per a joves d’ESO

Comparteix-ho amb els teus amics:

Es tracta d’una activitat pionera que vol afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector.

Una vintena d’alumnes assisteixen setmanal a les activitats proposades.

Una vintena de joves de 1r i 2n d’ESO participen durant tot aquest curs de Boscos de Lectures, una nova activitat que té per objectiu afavorir l’èxit educatiu a partir de la consolidació de l’hàbit lector. La via per aconseguir-ho és lligar lectura, plaer, exploració i comunitat, lluny de la pressió de les avaluacions acadèmiques, amb la idea de fons que la dificultat d’accés a la lectura se supera quan entre el lector i el text es produeixen connexions personals rellevants i perdurables.

Entre els participants s’han constituït dos grups de joves que des de l’octubre i fins al juny es troben setmanalment per explorar les múltiples cares de la literatura i la creació. Una de les particularitats del projecte és la barreja de joves aficionats a llegir amb d’altres que no ho són gens, amb l’objectiu de crear una comunitat lectora on tothom té alguna a cosa a dir. Aquestes sessions tenen lloc majoritàriament als centres, però també a la Biblioteca d’Olot o a altres espais de la ciutat com el Museu de la Garrotxa, la Llibreria Drac o l’espai públic. A més, el projecte busca la complicitat de diversos organismes, especialistes, creadors i artistes locals o forans per tal de mostrar la transversalitat i la diversitat de la lectura i la literatura. El projecte el porta a terme Àgata Losantos, especialista en promoció lectora, responent a l’encàrrec de l’àrea de Cultura i Educació l’Ajuntament d’Olot.

Aquesta iniciativa de promoció de la lectura, que no té antecedents a Catalunya, exposa els joves a una varietat més gran de textos per ampliar-ne el bagatge, confecciona uns itineraris de lectura personalitzats; explica tot el que envolta el llibre (editorials, llibreters, creadors, etc.), estableix connexions entre els diversos àmbits de creació, i implica els adults en l’aprenentatge de noves maneres de transmetre el gust per la lectura, entre altres estratègies.

Les estadístiques mostren que a partir dels tretze anys el nombre de lectors en el temps de lleure cau en picat. Aquesta davallada de l’hàbit lector és deguda a diverses causes, entre elles la baixa competència lectora i la manca d’acompanyament en l’entorn acadèmic, social i familiar. Boscos neix per combatre aquest fenomen.