Primera reunió entre l’Ajuntament d’Olot i la Plataforma “No és un vial, és un carrer!” per trobar solucions

Comparteix-ho amb els teus amics:

Primera reunió entre l’Ajuntament d’Olot i la Plataforma “No és un vial, és un carrer!” per trobar solucions

Ahir dilluns es varen encetar les reunions bilaterals entre l’Ajuntament d’Olot i la Plataforma “No és un vial, és un carrer!”, centrades en aquest cas exclusivament en la millora de les condicions de vida i l’agençament de l’Avinguda Sant Jordi i els carrers que la continuen. A la reunió la plataforma va aportar els seus punts de vista sobre qüestions que preocupen les veïns, propostes de solució concretes, i altres comentaris que reflecteixen les opinions dels veïns i la línia de treball que la plataforma segueix des de la seva formació.

La reunió, que s’ha perllongat durant més de dues hores, amb l’alcalde Pep Berga, el tècnic municipal Ramon Prat, i els membres de No és un vial, Ramon Busquets, Duaita Prats i Ton Torné.

Aquests han estat els temes tractats i les respostes per part del Consistori:

VALORACIÓ ASFALTAT SONOREDUCTOR

Plataforma: En fem una valoració POSITIVA. El pas de vehicles és notablement més suau. Han minvat les vibracions a les cases. Hi ha una sensació de millora sonora gràcies a la seva planeitat, que ara caldrà mantenir. Hem sol·licitat per tant supervisió perquè es conservi en bon estat, i actuacions immediates quan convinguin.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament entén que és una via que mereix atenció especial pel trànsit que suporta, i no desitja repetir exemples del passat recent en què es va arribar a un estat tan lamentable.

LÍMITS DE VELOCITAT + RADARS

Plataforma: Seguim reclamant implementar les limitacions de velocitat (40 km/h, i 30 km/h on ja està assenyalat), als llocs més adequats, i que perquè sigui real calen radars. Creiem que on els radars són més necessaris és als segments més poblats com el vell Sant Cristòfol i la zona de la Piscina Municipal, ja que el perill de col·lisió amb cases, vianants i altres elements presents a la via és major.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament està d’acord amb aquesta implementació i només resta pendent decidir la seva tipologia (el seu cost varia) en funció dels pressupostos municipals que s’han de debatre el proper mes. Llavors es decidirà i se’ns comunicarà quins radars es col·loquen i quan.

CONTROLS POLICIALS

Plataforma: Mentrestant no es col·loquen els radars, demanem si més no intensificar els controls policials de velocitat i altres infraccions habituals al tram. Hi ha una percepció general d’inacció en supervisar la correcta circulació a la ciutat i de fer complir la llei. Hem requerit l’Ajuntament una més implicada i visible presència de la Policia Municipal i els Mossos d’Esquadra a les vies.

Ajunt. Olot: El Consistori es compromet a fer aquesta gestió de sol·licitud d’augment dels controls de les forces de l’ordre.

ARBRAT I MURS VERDS

Plataforma: Per nosaltres, l’increment de la vegetació en forma de més arbrat i de murs verds és una de les eines importants i de les poques a l’abast per contrarestar l’actual saturació viària i atmosfèrica. També serveix com a protecció dels vianants i dels veïns més propers a la via. En els casos que això comporti la pèrdua d’aparcaments, creiem que la prevalença ha de ser el bé comú que comporta la millora de la condició ambiental. El DRET A LA SALUT de tots està per sobre del dret a la comoditat particular.

També cal considerar la seguretat dels mateixos conductors i acompanyants dels vehicles aparcats, ja que des de fa temps aquests pateixen nombrosos sinistres per la proximitat dels vehicles de pas.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament està d’acord en fer un estudi dels possibles canvis a espais verds i aportar-lo en un termini breu per a la seva valoració.

AUGMENT DE LA FREQÜÈNCIA DE NETEJA

Plataforma: Una mesura que considerem tan necessària com útil és augmentar la freqüència de pas dels equips de neteja d’un a tres dies per setmana, sobretot de nou en els trams més poblats i afectats per la congestió. Ajudaria a eliminar la contaminació i la brutícia acumulada per l’alta freqüentació de tot tipus de transport.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament està d’acord en valorar la proposta i en tindrem resposta en una propera reunió.

PONT DEL CONSUM

Plataforma: Trobem que les voreres del Pont del Consum són molt petites, cosa que tractant-se de camí escolar agreuja el problema i els perills. Hem demanat la seva ampliació i la col·locació d’una barana protectora entre vianants i via.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament veu coherent la demanda i l’estudiarà per donar-nos-en resposta.

TEISA i TPO

Plataforma: Entenem que el tranport públic és un servei important i de primer ordre, però rebem amb preocupació els centenars i centenars de trajectes que cada dia es fan passar per la nostra avinguda. Es tracta d’un transport molt contaminant i gents adaptat a les noves tecnologies, amb emissions constants de gasos nocius que es sumen als que ja ha de suportar un tram tan massificat com el nostre. No és just que tot sempre avoqui a l’Avinguda Sant Jordi. Des de la Plataforma demanem formalment que, en la mesura de les possibilitats de la companyia, s’estableixin rutes que descarreguin un xic l’aire del tram del vell Sant Cristòfol i si cal es replantegin algunes parades.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament ho valora i intercedirà amb la companyia per mirar d’adaptar algunes rutes a altres trajectes possibles.

ESTUDIS DE LA CONTAMINACIÓ

Plataforma: Com es pot comprovar, es tracta d’una preocupació de primera ordre donada la intensitat i tipologia de vehicles que creuen la ciutat, tota ella.

Per tant, tornem a posar sobre la taula la petició de mesuraments oficials de la contaminació a Olot, i no només al nostre tram. Aquestes mesures a la mà són arguments de pressió i justifiquen l’aplicació de solucions compromeses.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament valora la proposta en positiu i inicia accions per sol·licitar-les amb equips homologats.

RESTRICCIONS DE VEHICLES

Plataforma: Protegir els ciutadans i posar per davant la seva salut ha de ser la prioritat del Consistori, ni més ni menys que com s’està portant a terme arreu. Exemples com els de l’Avinguda Sant Jordi, Reis Catòlics o Avinguda Santa Coloma, no poden existir en una ciutat que aspira a ser de vanguarda en termes de qualitat de vida. Per tant, REDUIR EL TRÀFIC I FIXAR PARÀMETRES PERMESOS I NO PERMESOS

EN VEHICLES DE PAS, ÉS LA PROPERA GRAN FITA QUE LA PLATAFORMA

PLANTEJA A L’AJUNTAMENT per a la pacificació de “No és un vial” i de tota la ciutat mentre no estigui en funcionament la Variant d’Olot (circumval·lació). No se’ns pot seguir demanant que el nucli urbà estigui al servei del transport de mercaderies. La nostra ciutat no és un corredor.

Ajunt. Olot: L’Ajuntament entén la preocupació, però ens comunica que ara per ara veu complicat acordar sota quins criteris es poden establir les restriccions. Caldrà seguir-ho estudiant.

Per la nostra part, comptem amb la pressió popular per forçar aquesta solució, que de tota manera creiem que acabarà sent imprescindible abans no entri en funcionament la Variant d’Olot. El tràfic serà insostenible.

PROPERA REUNIÓ

Amb aquests deures pendents, ens hem emplaçat a la propera reunió que tindrà lloc d’aquí a un mes per veure’n els avenços possibles. En el fons dels nostres raonaments hi ha el missatge que un canvi real de model de mobilitat de la ciutat, no només és possible, sinò imprescindible. Actualment l’ordenació viària s’aborda des d’una mentalitat caduca on el vehicle és el rei i on vianants i habitants ocupen l’espai que aquest els deixa, en comptes de ser al revés. Per això, estem convençuts que els missatges i les accions per part de l’Ajuntament haurien d’anar conformant una nova filosofia ciutadana a l’hora de considerar l’espai públic, la seva utlització i la vivència col·lectiva que procura.

Info: Plataforma “No és un vial, és un carrer!”