Primers acords ferms de la taula de pacificació per a la millora de les condicions de vida dels veïns de l’Avda Sant Jordi

Comparteix-ho amb els teus amics:

L’Ajuntament d’Olot i la Plataforma No és un vial, és un carrer! hem reprès de manera telemàtica les reunions i acords enfilats, que la pandèmia va estroncar fa dos mesos.

Aquests dies a la Plataforma No és un vial, és un carrer! seguim com tothom amb gran inquietud la pandèmia del COVID-19, situació que vivim amb la doble preocupació de l’evolució de la pròpia malaltia i de la problemàtica que tenim davant de casa. L’obligat confinament ha posat encara més en relleu les mancances històriques del tram i la deixadesa endèmica que pateix: mentre la resta de la ciutat vivia una evident calma als seus carrers, el nostre no ha deixat de registrar el pas dels nombrosos camions d’alt tonatge i d’animals vius que normalment hi circulen. En moltes ocasions, amb particular intensitat per l’augment de l’abastiment alimentari, i amb l’incivisme dels conductors que aprofiten la reducció del trànsit per apretar el gas.

Una de les lliçons que ens ha aportat aquest confinament és que els nivells de contaminació, tan pel que fa al tram com en altres punts de la ciutat, són tan alts que no baixen així com així. Passades setmanes des de la proclamació d’estat d’alarma, certament s’havien reduït, però sorprenentment seguien superant els mínims marcats per l’OMS en partícules PM 2,5 i PM 10, les que podem mesurar. Va ser necessari un episodi de llevantada per rebaixar-los. De fet, encara els valors mitjans segueixen sent excessius. Som una comarca industrial i la circulació entre polígons és constant, tan de transportistes com d’empleats. Carretera alternativa fora de les vies urbanes, no cal dir-ho, no n’hi ha cap. I lamentem que sempre els mateixos barris i els mateixos carrers acabem assumint el mateix tipus de trànsit, fins i tot en moments en què es podria organitzar diferent.

Les nostres són en la seva majoria reclamacions sanitàries i busquen una millora de l’escenari vital proper al tram, en tant no es disposi de l’esperada circumval·lació. És per aquest motiu que, tan aviat com ha estat possible, hem reprès les reunions de la Taula de Pacificació instaurada per l’Ajuntament d’Olot i la Plataforma, recuperant el fil de les demandes plantejades, que en alguns dels punts el mes de febrer havíem deixat properes a l’acord. De moment hem tancat els següents:

1) AUGMENT DE LA FREQÜÈNCIA DE LA NETEJA DE LA VIA I LES VORERES. Tant per l’emergència sanitària com per l’alt volum de trànsit pesant de qualsevol tipologia, la creiem imprescindible en tot el tram. L’Ajuntament es compromet a doblar l’acció, passant d’un dia a la setmana a dos. Per nosaltres és una mesura molt important i de necessària aplicació el més aviat possible. El carrer és francament brut de deixalles de tot tipus.

2) CONTROL DE LA VELOCITAT A TRAVÉS DE RADARS. És urgent posar fre a l’incivisme de molts conductors que no respecten els límits de velocitat, amb especial greuge del tràfic pesant en hores nocturnes. El seu pas fa trontollar les cases i augmenta el risc d’accidents. Previ a la Covid-19 estava en vies d’adjudicació un radar de tram que en aquests moments cal posposar per pressupost, i ho entenem. En el seu lloc s’implementaran en breu radars de control directe en la recta del vell Sant Cristòfol, particularment afectada per les infraccions dels conductors.

3) ADEQUACIÓ DEL PONT DEL CONSUM. Aquesta infrastructura presenta voreres estretes i perilloses que compliquen el pas als vianants, molts d’ells infants en camí escolar, i en canvi té una amplada de calçada que convida als vehicles a circular-hi molt de pressa. Per tant, hem acordat i ja està en fasse disseny, augmentar les voreres en detriment de l’ample de via i col•locar baranes de protecció.

4) PROVA PILOT “DEFENSES VERDES”. Els arbres i la vegetació són recursos emprats arreu per apaivagar els efectes de la intensitat del trànsit, i de pas fer més agradable la vida de les persones que habiten un carrer. Incomprensiblement, en alguns trams d’una avinguda tan complexe com la nostra, la seva presencia no només és pobre sinó nul•la. Olot no és tan florit com diu el tòpic. Per tant, s’acorda fer una prova pilot del Projecte “Defenses verdes” en un tram del vell Sant Cristòfol, com a primer senyal de transformació en l’avinguda que hauria de ser. Aquesta prova es farà en una de les bandes, la més perjudicada, i progressivament s’espera poder estendre la millora a altres punts.

5) MESURAMENT OFICIAL DE LA CONTAMINACIÓ. Teníem ja adjudicada i apunt de col•locació temporal, una unitat mòbil de Generalitat per al mesurament de la contaminació amb aparells homologats, acció que la irrupció sobtada de la pandèmia ha aturat. L’Ajuntament s’ha compromès a reprendre la tramitació, per una comprovació que certament serà més efectiva quan el trànsit habitual s’hagi restablert en la seva totalitat.

6) REUNIÓ AMB EL CAP DE TRÀNSIT DE GIRONA, ALBERT BALLESTA. L’Ajuntament s’ha compromès a organitzar una reunió telemàtica de la plataforma amb Albert Ballesta, per traslladar-li directament tots els nostres dubtes, propostes i reclamacions sobre restriccions, funcionament i demés normativa i dades referents a la circulació per la nostra via. És una trobada que esperem amb molt d’interès.

Totes aquestes mesures ens asseguren que seran d’aplicació immediata tan aviat com l’estat d’alarma permeti desbloquejar les partides econòmiques corresponents i tirar endavant els treballs.

Des de No és un vial seguirem lluitant per les reclamacions pendents del nostre decàleg, abogant per una via i una ciutat més sana, més verda i més justament ordenada. Emplacem a l’Ajuntament a seguir amb el procés de pacificació, i a la Generalitat de Catalunya -amb el Departament de Territori de la qual hem estat en contacte també durant aquests mesos-, a no oblidar que cal una solució efectiva i tan ràpida com sigui possible pel greuge viari que la ciutat i la comarca pateixen des de fa dècades.

Plataforma No és un vial, és un carrer!