‘Tocat pels déus’, lema de la marca Empordà per a una promoció conjunta del territori

AJUNTAMENT DE FIGUERES Imatge del logo de la marca Empordà.
Comparteix-ho amb els teus amics:

L’Escala (ACN).- Després de gairebé 20 mesos de feina, l’Alt i el Baix Empordà ja disposen d’una marca conjunta per promocionar-se «obviant les barreres administratives i potenciant actius comuns» com el seu paisatge natural, el patrimoni cultural i històric o la seva gastronomia. Sota el lema ‘Empordà. Tocat pels déus’, la marca vol crear sentiment de «pertinença» i que la gent del territori «la utilitzi en el seu benefici». Segons els seus promotors, l’Ajuntament de Figueres i els Consells Comarcals de l’Alt i el Baix Empordà, la marca Empordà és «agosarada i potent» i vol promocionar un territori «extraordinari» complementant-se amb d’altres ja consolidades com la marca Costa Brava.

[youtube url=»https://www.youtube.com/watch?v=b1nFBevDIjI&feature=em-uploademail» width=»560″ height=»315″]

El jaciment arqueològic d’Empúries, gairebé a la frontera del Baix i l’Alt Empordà i vestigi històric clau del territori, ha estat l’escenari escollit aquest dilluns per presentar la marca Empordà. Durant l’acte, que s’ha fet a la biblioteca del Museu Arqueològic de Catalunya (MAC) plena de gom a gom, tant els impulsors de la marca, l’Ajuntament de Figueres i els Consells Comarcals de l’Alt i el Baix Empordà, com els seus creadors, un equip de la Universitat de Vic, han destacat que neix amb la voluntat de ser «una marca de territori i no només turística».

AJUNTAMENT DE FIGUERES Imatge del logo de la marca Empordà.
AJUNTAMENT DE FIGUERES Imatge del logo de la marca Empordà.

Fruit de 20 mesos de treball i d’un procés de participació ciutadana que ha comptat amb una àmplia representació del territori, la marca Empordà neix amb l’objectiu de promocionar un territori divers però que alhora compateix un ampli ventall d’actius culturals, històrics i naturals. En aquest sentit, el professor de la Universitat de Vic i coordinador del projecte, Jordi de San Eugenio, ha explicat que, a diferència del què es fa per crear altres marques turístiques, amb la de l’Empordà s’ha optat per un procés que anés «de baix a dalt», és a dir, que recollís la visió que del territori en té la gent que hi viu per aconseguir transmetre «uns valors compartits que ajudin a que la gent utilitzi la marca i se la faci seva per aconseguir una repercussió en tots els àmbits, no només en el turístic».

Per assolir els objectius, l’equip creatiu de la marca, comandat pel dissenyador gràfic Jordi Cano, van optar per un lema «potent i de llarg recorregut» com és ‘Tocat pels déus’. Un lema, ha explicat Cano, que va sorgir per representar el concepte d'»extraordinari» que durant el procés de participació havia estat recurrent. Un cop decidit el lema, el següent pas va ser buscar la manera de representar-lo visualment. Així, es va optar per una esfera en tres dimensions amb tonalitats grogues, blaves i verdes en representació de tres conceptes «bàsics» com són la terra, el mar i la tramuntana. Cano ha afegit que per crear el logotip es van fixar i inspirar en l’obra del pintor escalenc Lluís Roura.

Marca potent i agosarada

L’alcaldessa de Figueres, Marta Felip, impulsora del projecte, ha destacat que la marca Empordà «és innovadora i potent» i que aconsegueix d’una manera directa i original «projectar al món un únic territori». Felip ha afegit que el disseny i el lema de la marca superen els conceptes clàssics que fins ara s’han utilitzat per promocionar territoris i que és la representació de la identitat d’un poble «que vol ser diferent i que està orgullós del que té». Del mateix parer ha estat l’alcalde de l’Escala, Estanis Puig, que, irònicament, ha destacat que la gent de l’Empordà «ha passat d’estar tocada per la tramuntana a estar tocada pel déus el que ajudarà a pujar la seva autoestima si això era necessari».

El president del Consell Comarcal de l’Alt Empordà, Xavier Sanllehí, ha reconegut que l’Alt i el Baix Empordà tenen «peculiaritats i problemàtiques comarcals concretes i en alguns casos diferents», però també un patrimoni compartit que s’ha de promocionar «entre tots per aconseguir jugar a la primera divisió de les destinacions turístiques de l’Estat».

De la seva banda, el vicepresident del Consell Comarcal del Baix Empordà, Òscar Aparicio, ha destacat que la marca Empordà neix amb l’objectiu de «complementar» altres marques més consolidades a l’exterior com la marca Barcelona o la Costa Brava. En aquest sentit, ha destacat que aquestes marques han de ser les de referència als mercats exteriors i promocionar la marca Empordà al mercat intern on l’Empordà és més conegut pel conjunt dels seus atractius.