Torelló engega una campanya per lluitar contra les agressions sexuals en espais de festa

Comparteix-ho amb els teus amics:

L’objectiu és incidir en les actituds que normalitzen situacions que poden desembocar en assetjament o atac

La campanya ‘Sortim per divertir-nos’ s’insereix en el projecte ‘Nits Q Torelló’, que és una taula de salut que vetlla perquè la capital del Ges tingui un oci nocturn de qualitat participada per diferents entitats del municipi i també l’administració. Aprofitant el marc de la Festa Major, ‘Sortim per divertir-nos’ vol sensibilitzar i prevenir les agressions sexuals que es poden donar en moments de festa.

Busquets L. L'alcalde de Torelló, Santi Vivet, explica la campanya 'Sortim per divertir-nos' davant la premsa. A la seva esquerra l'acompanya la directora general de Joventut, Marta Vilalta. Pla general en una aula. Imatge del 7 de juny de 2016

La coordinadora de Joventut de l’Ajuntament de Torelló, Maria Villegas, ha explicat que durant els dies de festa es difondrà un manifest que han escrit conjuntament les entitats i l’administració en què s’exigeix unes festes lliures d’agressions sexuals, “perquè tothom pugui gaudir de la rauxa”. El manifest també fa una crida a la implicació activa per acabar amb aquest tipus de comportaments i amb la complicitat social i cultural dels missatges que fomenten el sexisme.

La directora general de Joventut, Marta Vilalta, ha assenyalat que des de la Generalitat han constatat que la violència masclista “és present entre els joves”. Si bé es podia pensar que es tracta d’una problemàtica del passat, “encara es veu com es continuen reproduint rols que potser els mateixos joves no en són molt conscients, ni pels que els produeixen ni per les que els pateixen”.

Vilalta ha explicat que els materials de la campanya han estat pensats per inculcar la idea de respecte en la diversió, “per desemmascarar formes de violència masclista que normalment afecten a les dones”. Dels cartells que s’han presentat, en un es pot veure unes noies amb el lema ‘Respecta’ns’, mentre que en un altre es pot observar un grup d’amics sortint de festa amb el lema ‘No és sempre no’. Segons Vilalta, es busca que els nois i noies se sentin identificats amb les imatges i també puguin identificar algunes de les situacions que estan normalitzades però que poden acabar desembocant en una agressió, com és el cas del cartell dels nois.

A més, la directora general de Joventut ha destacat que la campanya, enlloc de focalitzar-se amb les víctimes o en els agressors, obre el prisma i parla de la responsabilitat de cadascú, des d’una mirada transversal i sense voler criminalitzar.

Per la seva banda, el Subdirector General de Drogodependències, Joan Colom, ha assenyalat que en el món de la nit encara persisteixen determinades actituds sexistes que cal eradicar. Alguns exemples que ha exposat són el fet que un noi que ha convidat una noia a una copa es vegi amb l’autoritat per fer el que vulgui amb ella o el fet que una noia pugui dur amb un vestit atractiu, “i com a conseqüència d’això el noi es cregui que té dret a una altra cosa”. “Això s’ha d’eradicar”, ha reclamat Colom. I ha afegit que cal intervenir “ja” perquè situacions tòxiques, d’assetjament o de superioritat no acabin desembocant en violència.

A Catalunya el projecte ‘Nits Q’ ja s’ha estès a vuit ciutats, 46 locals i quatre festivals (entre ells el Sònar). A més s’han impartit 23 formacions arreu del país entre cambrers i vigilants de seguretat. En total s’han format 290 professionals. Colom ha assenyalat que la campanya és un punt de partida i la voluntat es que es vagi estenent i integrant arreu de Catalunya. En aquest sentit, a més de Torelló, també s’estan liderant iniciatives des de la Mancomunitat La Plana, Reus o el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.

Foto: Busquets L.
L’alcalde de Torelló, Santi Vivet, explica la campanya ‘Sortim per divertir-nos’ davant la premsa. A la seva esquerra l’acompanya la directora general de Joventut, Marta Vilalta. Pla general en una aula. Imatge del 7 de juny de 2016.