VÍDEO: Creu Roja alerta sobre l’impacte de l’onada de calor a la gent gran

Comparteix-ho amb els teus amics:

Creu Roja recorda uns consells bàsics per protegir-se de la calor, fent especial atenció a la gent gran (especialment si viuen soles o són dependents) i a persones amb malalties cròniques.

Les altes temperatures poden tenir una sèrie d’efectes negatius sobre la nostra salut com rampes, deshidratació, insolació o cop de calor, que són especialment preocupants en la població infantil i en la gent gran.

“A causa del canvi climàtic cada any batem rècords en altes temperatures al nostre territori, no tant pels graus als quals arribem sinó el ritme amb què canvien. L’onada de calor posa en risc a les persones més vulnerables, especialment a gent gran que viu sola o que es troba en situació de dependència. És per això que la sensibilització sobre com protegir-nos és una peça clau”, recalca Mireia Medina, de l’àrea de Salut de Creu Roja Girona.”

També són especialment vulnerables la població infantil (sobretot nens i nenes menors de 4 anys), les persones amb malalties cròniques i en tractament amb determinats fàrmacs, persones amb obesitat o excés de pes, les persones amb discapacitat, les dones embarassades i les persones sense llar.

Però els efectes adversos per a la salut de les onades de calor es poden prevenir en gran manera seguint consells molt senzills i plens de sentit comú, que s’afegeixen als consells per protegir-se de la COVID-19.

Per tal de reduir els problemes derivats de les altes temperatures, Creu Roja recorda una sèrie de pautes senzilles en el dia a dia per poder gaudir de la calor i de l’estiu amb més seguretat:

  • Mantenir-se allunyat de la calor. Eviteu sortir i fer activitats extenuants durant el moment més calorós del dia. Per estar a l’ombra, no deixi a nens o animals en vehicles estacionats i, si és necessari i possible, passi 2-3 hores del dia en un lloc fresc mentre respecta la distància física d’almenys 1,5 metres i utilitzeu la mascareta quan correspongui.
  • Mantenir la llar fresca. Utilitzar l’aire nocturn per refredar la seva llar. Reduïu la càrrega de calor dins de casa durant el dia utilitzant persianes i apagant la quantitat més gran possible de dispositius elèctrics.
  • Mantenir el cos fresc i hidratat. Utilitzar roba lleugera que transpiri i de colors clars, prengui dutxes o banys freds i begui aigua regularment, evitant les begudes ensucrades, alcohòliques o amb cafeïna. Feu menjars lleugers que l’ajudin a reposar les sals perdudes per la suor (amanides, fruites, verdures, gaspatxos o sucs).
  • Si ha de romandre a l’exterior mirar d’estar a l’ombra, utilitzeu roba lleugera i de color clar, protegeixi del sol, utilitzeu barret, protecció solar i ulleres de sol adequades. Utilitzeu un calçat fresc, còmode i que transpiri.
  • Mentre es cuida, planifiqui veure a familiars, amistats i veïns que passen gran part del seu temps tot sol. Les persones vulnerables poden necessitar ajuda en els dies calorosos, i si algú que coneix està en risc, Ajudeu a obtenir consells i suport mentre respecta les recomanacions de distanciament físic.
  • Si té problemes de salut, consulti el seu metge sobre les mesures suplementàries que ha d’adoptar si pateix alguna malaltia de risc. Seguiu prenent els seus medicaments. No s’automediqui.
  • Si es troba malament a conseqüència de la calor, pari l’activitat que estigui desenvolupant, intenti situar-se en un lloc fresc i demani ajuda. Si té símptomes relacionats amb la COVID-19, recordi romandre a casa.

Info: Creu Roja

Comparteix-ho amb els teus amics: