Vilanova i la Geltrú substitueix el tradicional banc d’aliments per un supermercat social

ACN Una de les voluntàries de l'Economat de Vilanova i la Geltrú, omple els prestatges del nou local dies abans de l'entrada en funcionament
Comparteix-ho amb els teus amics:

El servei de banc d’aliments de Vilanova i la Geltrú passarà a la història per convertir-se en un supermercat social. Càrites coordina el nou ‘Economat’, on les famílies que reben atenció de serveis socials per a adquirir aliments podran escollir els productes que necessitin. Amb el nou format, els voluntaris ja no lliuraran un lot preparat prèviament de forma estàndard, sinó que cada usuari s’endurà a casa allò que ell decideixi, bescanviant els punts que li hauran concedit els assistents socials. La selecció la farà amb l’assessorament d’un voluntari, que l’atendrà de forma individualitzada, suprimint així les cues que s’organitzaven diàriament davant l’antic banc d’aliments.

ACN Una de les voluntàries de l'Economat de Vilanova i la Geltrú, omple els prestatges del nou local dies abans de l'entrada en funcionament
ACN Una de les voluntàries de l’Economat de Vilanova i la Geltrú, omple els prestatges del nou local dies abans de l’entrada en funcionament

El creixement d’usuaris del servei de recollida d’aliments a Vilanova i la Geltrú durant els últims anys ha desbordat el banc d’aliments. Des de l’any 2008 fins el 2013, s’han gairebé quadruplicat el nombre de famílies que demanen aquest tipus d’ajuda -el 2013 n’hi va haver 969-. Davant d’aquesta situació, la Mesa d’entitats socials de la ciutat va idear un nou format per distribuir el menjar, amb la intenció que els productes que s’assignin siguin els que realment l’usuari necessita i es canviï la ubicació del servei per a preservar la intimitat en el moment que es fa la recollida dels aliments.

Així va néixer l’Economat, situat a les antigues instal·lacions del supermercat que utilitzaven les famílies dels treballadors de la històrica fàbrica Pirelli. Al nou local, que s’inaugurarà de forma imminent aquest mes de març, s’hi exposaran en forma de petit supermercat els productes de primera necessitat, tant aliments frescos con conserves i congelats, i també alguns productes d’higiene personal i de la llar. Tot el que es distribueix prové de la Unió Europea, de donacions particulars i comercials, de recaptes i també de compres fetes pels voluntaris.

L’adquisició per part dels usuaris també serà similar a un supermercat, però enlloc de diner corrent, hi bescanviaran els punts assignats des de Serveis Socials, que també els fixarà un dia i hora per anar a l’Economat. Així ja no hauran d’anar a fer cua amb altres famílies, sinó que recolliran els productes en grups reduïts de cinc persones, i cadascuna serà atesa per un voluntari. Manuel Mateos, co responsable del servei, explica que el nou sistema ha engrescat les persones del voluntariat: “hem passat de ser 24 o 25 a ser-ne 140”, diu.

Atenció personalitzada

Mateos remarca que els voluntaris en cap cas decidiran quins productes s’emporten les famílies. Tot i que hi haurà un límit de quantitat d’unitats d’un producte per a evitar que altres persones quedin desproveïdes, diu que “es prioritza la llibertat de l’usuari” i afegeix que el voluntari “només l’acompanyarà i l’orientarà”. En aquest sentit, Ester Lorente, voluntària del servei, també destaca que aquest suport els permetrà donar més afecte i “escoltar les necessitats”.

L’autonomia a l’hora d’adquirir els productes també allibera de responsabilitat els voluntaris a l’hora d’assignar els aliments que no eren de primera necessitat. Lorente explica que, fins ara, ells havien de decidir “a qui donaven i amb quin criteri” els productes que no eren bàsics, però a l’Economat “la persona podrà triar si ho agafa o no”. Aquest avantatge també el valora Isabel Díaz, usuària i voluntària del servei, qui creu que el canvi de sistema és “un gran avenç” perquè moltes vegades li assignaven productes que no necessitava.

Comparteix-ho amb els teus amics: